Wednesday, November 4, 2009

Apabila hujan, saya akan termenung sambil menghisap sebatang rokok.


saya ade kawan,
apabila hendak menangis,
dia akan mandi hujan
katanya apabila menangis dalam hujan
tiada siapa yang tahu.



sudah beberapa hari hujan, tiap kali hujan saya akan berasa sayu, pada saya hujan dan kesayuan tidak dapat dipisahkan, banyak memori dalam hidup saya yang berkaitan dengan hujan, tiap kali hujan saya akan menyalakan sebatang rokok dan terus ke jamban, banyak yang saya fikirkan diantara jangka masa utk habiskan sebatang rokok. 2 3 hari ni saya terfikirkan masa depan saya yang bakal bergelar seorang guru. walaupun perjalanan saya di universiti ladang ini masih lagi jauh namun saya tidak dapat mengelak untuk memikirkannya. dulu saya bercita-cita untuk menjadi seorang jurutera, dan kerana itulah saya memasuki sekolah teknik, dengan harapan yang menggunung, saya berharap dapat mengejar cita-cita saya.

tetapi sejajar dengan pepatah melayu, kusangkakan panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari. SPM saya lingkup, dengan berteraburnya subjek-subjek penting untuk bergelar sebagai seorang jurutera, hati saya hancur. namun begitu saya bersyukur kerana subjek2 yang melibatkan bahasa, saya cemerlang. saya terfikir bagaimana kehidupan saya apabila bergelar sebagai seorang guru nanti. sepanjang umur saya, saya tidak pernah terbayangkan diri saya sebagai seorang guru, mampukah saya mendidik anak angsa? eh.. bangsa?... tugas sebagai seorang guru bahasa inggeris bukanlah semudah guru sekolah memandu yang tugasnya mengajar kereta dan juga memaki hamun pelanggan sesedap rasa..

tidak dapat saya bayangkan bahawa suatu hari nanti saya akan mengajar budak-budak sekolah menengah yang kita sedia maklum perangi macam #@!@#$. kalo dulu semasa diploma, saya hanya mengajar kanak-kanak sekolah rendah sahaja. saya pernah menendang punggung budak darjah enam kerana mereka mengejek-ejek loghat kelantan yang saya gunakan, tapi ianya berbeza apabila apabila melangkah sekolah menengah nanti, saya yakin dan percaya, bukan kate tendang, kalo saya sentuh je punggung diorang gerenti nyawa saya akan berterbangan.

walaupun begitu saya tetap bersyukur, memanglah saya tidak pernah bercita-cita untuk menjadi seorang guru, namun saya yakin dan percaya jalan yang saya tempuhi sekarang adalah yang terbaik untuk saya. sekian terima kasih, rokok saya sudah habis.

11 comments:

Ash said...

best ngat ye leh jadi cikgu esok2!

Unknown said...

hahaha..sek teknik besut tuh.takpo la demo bakal guru..cikgu yeng rokok sebatang?

chah~ said...

aku bcita-cita nk jd cikgu b.i yeng. tp sbb muet ak tkandas lagi 2 mata nk buleh band 4. aku frust nunggeng x leh wat tesl. tp loni nk jadi chemist pulok dh eh.. hahaha..

nati jd sir yeng dh laa.. nati buleh tulun ngaja kt tusyen ma aku.. haha

yeng said...

ash: bes ke jd ckgu?

palie: rokok abih lie. kawe isap gam loni.

chah: eerr.. ma mg byr mhl x?hhehehe

[ Have you met zuLL? ] said...

Wak lu aku suka jalan dlm hujan! Aku takut air n petir oke. [ keh keh keh ] . Woit citer blue haiwan ad x? Ikan paus ke, mentibang laut ke,

Jalilah Jali said...

aku n0k pesan seperkara jer ke mu nih..

jage m0lek anak dara 0rg time ngajar es0k2..igt baek tuh..
jgn duk dr mata turun ke hati pl0p ngn anak murid..


haha..

+_-

Anonymous said...

same ar sy...
tp nasib baek cos ay leh g kt jabatan...hahaha

raihan said...

hidup sir yeng hehe..
lim sempt mu tendg diorg aku cnfirm mu masuk wad dl hahaha
neway..
all da bez in your life k..
dh jd cd nti jgn lipe member lme lak beb...
karang bkn bdk yg tendg mu, tp aku hahahaha

yeng said...

roy: mg jgn tipu r, dulu mase mg kecewa ngn awek aku tgk mg g mndi hujaan, tapi aku tahu.. mg sedang mengangis.

jaa: salah ke????

lurunna: untng r g2.

raihan: tanpa saing2 sapelah aku...

bungacahaya said...

Apesal merokok dlm jamban...?

Salam singgah yerrr...

encikzamru said...

terbaik
merokok dalam hujan mmg best