Monday, December 28, 2009

tidak mungkin ku lupa....


Pisau lipat kemas kemin aku pegang, mmg aku dah nekad.. kalo ditakdir aku masuk jail kerana ni aku x kisah... janji maruah aku x tergadai, lagipun masuk jail sebab tikam orang, ketua kampung aku cakap stylo... Badrul memng melampau... bknnya die x tahu isi hati dan perasaan aku terhadap Samsiah... bukan sehari dua kami berkawan.. sama-sama main pasir, sama-sama main tikam-tikam, sama-sama tong duit beli ding dang... tapi kali ni badrul melampau... melampau-lampau mcm si capik...

Masa darjah satu dulu Badrul dah janji, mane2 awek yg aku berkenaan beliau xkan potong line, tapi ni dah lain, mentang2 la dah jadi pengawas pustaka, terus Badrul berubah, kekacipan antara kami berdua dah semakin renggang.. bagai enggang dengan perenggan.... Badrul dah x pikir kawan, salah guna kuasa, sanggup beliau cuba untk mggoda Samsiah.

Aku sedar siapa aku, sedangkan nk jadi pengawas pustaka, jadi ketua darjah pun x lepas... nak buat mcmmane, aku budak skima... badrul budak serba boleh, hensem, pakai baju canggih, kotak pensil 2 tingkat... ada pistol air.. pendek kata dalam seluruh murid2 darjah 3, Badrul lah paling berkaliber.

selamakeni aku cuba untuk menafikan khabr angin bahawasanya Badrul minat dan sedang berusaha untuk memikat samsiah... kerna aku yakin dan percaya Badrul tidak sejijik itu, Badrul bukan orang yg suka tikam belakang ataupun main belakang... tapi hari ini, saat ini, aku dapat saksikan sendiri Badrul mengaplikasikan skill-skill nya keatas samsiah...

''Samsiah, Bad ade Belebat Ubi ni, mak Bad yg buatkan... Samsiah nk? kite kongsi ekk''

''x nak la Bad, Samsiah dah kenyang ( reaksi mahu tapi malu)''

menyirap darah aku mendengar ungkapan jijik mereka berdua... hari ni aku x kire, bukan saja Badrul aku nk tikam.. dgn Samsiah sekali aku nk rodok.. biar seluruh sekolah ni bermandikn darah mereka berdua... kalo sapa2 berani halang aku, mmg aku ongbak kepala lutut diorang...

''Nazrin, buat pe ngan pisau 2''

''errr..eerrr... nk tajamkan pencil cikgu"

"kan cikgu dah kate jgn guna pisau, bahaya... meh sini pisau 2, cikgu simpan ekk"....

cisss!!... selamat ko Badrul.. kataku dalam hati sambil menyumpah seranah Badrul yg sedang asyik makan belebat ubi dgn Samsiah dalam laci... bangsat..

pelajaran pendidikan seni hari tu diteruskan mcm biasa... dan pada hari itu jugalah pertama kali dalam hidupku aku lukis gambar hati yg pecah berderai umpama kaca yg pecah menghempas lantai.....

Monday, December 21, 2009

aku lupa aku bukan anak mat salleh...


sumpah... gambar aku tiada dalam ni.


disember 1996

hujan rintik-rintik di Wakaf Lichong, suasana normal, tok penghulu mcm biasa, melepak kedai kopi... mintak secawan kopi, duduk dari pagi sampai kepetang... ank tok penghulu weng sana weng sini.. merempit x tentu hala... bongok betul..

aku... bukan seperti kebiasaannya... biasanya kalo x main pasir kat rumah jiran sebelah, aku main kawin2 kat kebun getah tepi rumah.. tapi kali ni berbeza, aku hanya merenung mak aku yang sedang asyik menjahit baju... nak buat baju kelawar kut, bisik hati kecil ku...

aku cuba tonjolkn perasaan kecewa ... ya, sesungguhnya aku cukup kecewa... hati aku hancur, aku xpaham kenapa mak aku sanggup mengecewakn aku... adakah permintaan aku melampau? pelbagai persoalan yang timbul...

mintak eskrim mak bagi..
mintak cekedis mak bagi..
mintak kete dash yankuro mak bagi..
tapi kali ni... permintaan ini, kenapa?.....

teringat lagi kata-kata mak... ha! jangan nk mengarut!...

mengarut ke... mengarut ke apabila seorang anak meminta emaknya menjahit kustom halloween? aku tengok anak omputih dalam tv rilek je....

tapi biarlah... kisah lama x elok dikenang, mgkin ada hikmahnya...

happy halloween...

Thursday, December 17, 2009

Berdialog dengan Abang Dol

ini bukan abang Dol.


Cerita ni aku dengar dari seorang brader ketika menunggu tren KTM, kalo brader ni tipu maknanya cerita ini tidak lain hanya dusta semata-mata…..

Lagak gaya ala-ala mat indon, dengan rokok gudang garam tersemat kemas dibibir, brader ni memulakan bicara dengan penuh yakin, segala ayat dan butir-butir percakapannya disusun kemas dan diatur rapi… perkara ini cukup mempersonakan aku, dek kerana tertarik dengan budi bahasa dan kelembutannya, hati aku terpanggil untuk duduk sebentar bersamanya sambil berbual-bual sementara menunggu tren yang dah mcm gampang, sentiasa lambat.. macam vavi!... menurut brader itu lagi, namanya Dol, berasal dari Pontian Johor, sudah hampir 15 tahun beliau tidak balik kerumah, katanya selama 15 tahun ni, sudah banyak tempat beliau kunjungi, termasuklah Beijing, Pakistan, Uganda, Laut bearing, laut mati, pulau duyung dan juga selat tebrau…

Aku hanya mengangguk, bukan tanda setuju, tapi tanda kagum.. Abang Dol orangnya bagus walaupun memiliki muka macam pecah rumah, beliau mampu untuk memberikan pendapat dan idea-idea yang genius apabila membicarakan tentang sesuatu perkara… Tanya saja, pasti Abang Dol pasti mampu untuk menjawab, baik soal harga ayam dipasaran mahupun tentang pendudukan Israel di palestin.. bahkan abang Dol mampu untuk menghuraikan apa itu konsep 1malaysia yang menjadi ikutan membuta tuli masyarakat kita pada hari ni..

Dalam banyak2 perkara aku tertarik dengan satu cerita.. kata abang Dol beliau berada di jerman tatkala bola sepak piala dunia sedang berlangsung, dalam erti kata lain maknanya pada tahun2006. Bia benar abang Dol ni. Dengan mulut bau macam haram, menurut abang Dol lagi masa match final antara Italy dengan perancis, beliau turut sama meyaksikannya, katanya lagi bola yang tertendang ke tempat penonton sempat dilarikan beliau untuk dijadikan kenangan… aku terlopong mendengar cerita abang Dol… bola 2 masih ada lagi dalam simpanan beliau.. siap ada yg nak beli dengan harga 8 juta, tapi abang Dol tolak….. wow!! Abng Dol memang hebat…. Mahu saja aku bertepuk tgn sambil menyanyikan lagi terbaru Bunkface….

Abng Dol bercerita dengan nada selamba je….Aku rasa abang Dol ni dibawah pengaruh methamphetamine ni, masuk ni dah 3 batang surya die isap. Tapi aku malas r nak buat kesimpulan. X baik salah sangka.

X lama kemudian tren sampai… kami bersalaman, sejuk tgn abang Dol.. sebelum melangkah meninggal kan beliau tiba-tiba abang Dol bersuara…

Emmm dik… pinjam 10 bleh x, abang Dol tertinggal dompet ni.

Nah bang ambik lah, saya x kisah…

Terima kasih..

Sama-sama….

Dalam perjalanan pulang aku rasa mcm kene kencing je, tapi x mengapalah… aku sedaya upaya menafikan perasaan tertipu yg aku rasai… tp pasni kalo jumpe abng Dol. Tobat Gua lari….

Monday, December 14, 2009

jalan mati..



Siapa mereka?
Pedulikan kata-kata mereka..
Mereka hanya tahu menghamburkan kata-kata..
Hanya tahu bermuka-muka..
Melirik senyuman manis, tapi hati penuh racun..
Gembira di saat kita jatuh..
bersorak disaat kita rebah..
Tidak pernah peduli disaat kita hiba…..
tidak pernah hirau tatkala duka mencengkam..
memandang sepi diwaktu kita tergapai-gapai kelemasan..


Kataku dengan wajah serius kpd seekor kucing yang kepeningan akibat hembusan asap rokok… diikuti dengan tendangan sisi pada bahagian abdomen kucing berkenaan...

bukan salah gua, kucing tu melintas tatkala gua tengah emo...

Wednesday, December 2, 2009

Santau!!


Gaya Lebai Dollah tatkala Menghadiri majlis kenduri..



Santau…..

Suatu hari yang normal di kedai kopi Pak Samad …

Bluekkk!! Bluekk!!.... baru secubit nasik masuk ke mulut Badarudin haji Sapie, tapi x sampai ke perut habis semuanya terkeluar…. Berhamburan muntah Badaruddin diatas meja Pak Samad si tokey kedai. Sehingga terpercik mengenai belebat ubi yang turut sama berada ditempat kejadian….

Suasana petang yang tenang setenang air di kali bertukar menjadi kacau….

“Badaruddin dah kene santau!” sampuk ketua kampong yang kerjanya menyampuk x tentu hala… nama je ketua kampong, tapi makan x pernah bayar….

“Betul 2, aku setuju dengan ketua kampung”…. diselangi pula sampukan ismail kering, kaki kipas no 1 ketua kampong, sibuk membodek ketua kampong sehingga seluar dalam pun x sempat nak basuh… jijik sungguh perwatakan Ismail…

Badaruddin terjelepuk diatas kerusi, muka badaruddin pucat, tubuh Badarudin longlai, mata Badarudin kuyu.. nafas Badarudin berbau… seluar Badarudin singkat, rambut Badarudin belah tepi, Badarudin budak skima….

Semua orang dalam kedai kopi berkenaan panik….

Pak Samad panik, Tok Imam panik, Cik Semah panik, Abu panik, Dollah panik, Razman panik, Pak Cu Mat panik, Ramlah panik,Marlboro bin Salleh Churchill panik, aku buat-buat panik, menambahkan lagi kepanikan suasana, kebetulan ketika itu nada dering hanset ketua kampong berbunyi lagu…. panik at the disco….

Arrrghhhhh!!!!

Tiba-tiba lebai dollah bersuara….

Daripada terus panik jom kita berpiknik!!!

Laung lebai dollah kepada seluruh warga kedai kopi..

Saranan daripada Lebai Dollah yang genius disambut dengan keriangan yang kencang oleh warga kedai kopi….

Lalu mereka beramai-ramai menuju ke jeram berdekatan untuk berpiknik sambil memikul Badaruddin yang lembik tidak bermaya.

TAMMAT…..

Macam gampang.

Wednesday, November 11, 2009

cakap memang senang.




The easiest way to eliminate stress is by abandoned all your goals





Wednesday, November 4, 2009

Apabila hujan, saya akan termenung sambil menghisap sebatang rokok.


saya ade kawan,
apabila hendak menangis,
dia akan mandi hujan
katanya apabila menangis dalam hujan
tiada siapa yang tahu.



sudah beberapa hari hujan, tiap kali hujan saya akan berasa sayu, pada saya hujan dan kesayuan tidak dapat dipisahkan, banyak memori dalam hidup saya yang berkaitan dengan hujan, tiap kali hujan saya akan menyalakan sebatang rokok dan terus ke jamban, banyak yang saya fikirkan diantara jangka masa utk habiskan sebatang rokok. 2 3 hari ni saya terfikirkan masa depan saya yang bakal bergelar seorang guru. walaupun perjalanan saya di universiti ladang ini masih lagi jauh namun saya tidak dapat mengelak untuk memikirkannya. dulu saya bercita-cita untuk menjadi seorang jurutera, dan kerana itulah saya memasuki sekolah teknik, dengan harapan yang menggunung, saya berharap dapat mengejar cita-cita saya.

tetapi sejajar dengan pepatah melayu, kusangkakan panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari. SPM saya lingkup, dengan berteraburnya subjek-subjek penting untuk bergelar sebagai seorang jurutera, hati saya hancur. namun begitu saya bersyukur kerana subjek2 yang melibatkan bahasa, saya cemerlang. saya terfikir bagaimana kehidupan saya apabila bergelar sebagai seorang guru nanti. sepanjang umur saya, saya tidak pernah terbayangkan diri saya sebagai seorang guru, mampukah saya mendidik anak angsa? eh.. bangsa?... tugas sebagai seorang guru bahasa inggeris bukanlah semudah guru sekolah memandu yang tugasnya mengajar kereta dan juga memaki hamun pelanggan sesedap rasa..

tidak dapat saya bayangkan bahawa suatu hari nanti saya akan mengajar budak-budak sekolah menengah yang kita sedia maklum perangi macam #@!@#$. kalo dulu semasa diploma, saya hanya mengajar kanak-kanak sekolah rendah sahaja. saya pernah menendang punggung budak darjah enam kerana mereka mengejek-ejek loghat kelantan yang saya gunakan, tapi ianya berbeza apabila apabila melangkah sekolah menengah nanti, saya yakin dan percaya, bukan kate tendang, kalo saya sentuh je punggung diorang gerenti nyawa saya akan berterbangan.

walaupun begitu saya tetap bersyukur, memanglah saya tidak pernah bercita-cita untuk menjadi seorang guru, namun saya yakin dan percaya jalan yang saya tempuhi sekarang adalah yang terbaik untuk saya. sekian terima kasih, rokok saya sudah habis.

Tuesday, November 3, 2009

huaargghh!! (menguap)


2 hari x tido malam,
masuk final pun terhuyung hayang,
jalan terumbang ambing,
macam kambing,
nasib baik tak tumbang.

...........................................











Tuesday, October 27, 2009

jangan hisap gam



sedang aku berjalan-jalan menikmati angin petang...

tiba-tiba..

"Bro pinjam 10 ringgit bro.. mak gua sakit, nak bli ubat."

"sakit wak lu!! aku bagi penampar sedas"

aku x layan budak hisap gam....

Saturday, October 24, 2009

nota pendek



kepada ayahanda dan ibunda,
selamat menjalani ibadah haji.....


.................................



Friday, October 16, 2009

Aku betul-betul tak tahu nak buat apa... jadi aku tulis satu cerita, cerita yang bertajuk.. 'Macam Bangsat'


Warrrrrggggghhhhh!!!!!!!!!

Muka Razman sudah berpeluh-peluh, semenjak pulang dari sekolah lagi beliau tidak henti-henti memikirkan tentang misinya pada malam ini, kalo ianya tidak dilaksanakan malam ini, sudah pasti natijah yang akan diterimanya sangat besar. Mungkin sekali beliau akan diboikot oleh rakan-rakan seperjuangan, dan paling teruk dicop sebagai tidak stylo. Kazman dah, zaidi dah, Paijan pun dah… issh!! ni x boleh jadi.. bisik hati Razman kepada dirinya, walau mcmmane pun ianya mesti dilakukan, malam ni jugak…


Razman hanyalah seorang budak biasa, seorang budak tingkatan 2 yang tinggal bersama-sama dengan datuk nya. Menurut cerita datuknya, ibu bapa Razman berhijrah ke London ketika Razman masih lagi kecil, namun Razman sedar itu hanyalah sekadar penceritaan bohong tahap sampah sahaja, … tapi itu bukan soalnya, pada Razman ibu bapanya sudah lama mati, sudah lama berkubur.. pada beliau datuk lah ibu datuk lah bapa walaupun datuk 24jam melepak di kedai kopi, makan pakai diorang berdua pun adalah hasil ehsan orang kg dan juga duit pencen askar yang diterima tiap-tiap bulan.


Dong! Jam menunjukkan pukul satu pagi… dentingan jam loceng yang hampir setengah abad bergantungan di dinding rumah datuknya itu bagaikan satu petanda.. petanda bahawa inilah masanya masanya untuk Razman jalankan misinya.. misi yang tersangat penting, misi yang Razman sifatkan sebagai salah satu caranya untuk menuju kematangan..


Beg sekolah yang lusuh tahap gaban, dipegang kemas Razman.. bau beg yang hapak itu sedikit pun tidak sedikit pun menggangu kefokusan Razman, beg yang kadang-kadang dipakai oleh datuknya untuk mengisi mknn tatkala keluar untuk menoreh sebulan sekali itu dipegang kemas2.. Razman keluar secara perlahan-lahan ke ruang tamu, beliau yakin dan percaya datuknya sudah lama diulit mimpi, derap-derap kaki dijaga agar tidak berkriut memandangkan lantai rumah mereka hanyalah kayu-kayu lama yang sudah berabad dimakan usia.


Perlahan-lahan Razman membuka beg beliau… sekeping objek berbentuk bulat dan nipis dikeluarkan Razman.. sekeping cd yang tidak bertajuk, sekeping cd yang warna asalnya silver namun kandungan dalamnya membiru.. dipegang erat Razman..inilah masanya, Razman cepat-cepat memasang cd player dan tv , volume diperlahankan.. bimbang kalau-kalau datoknya terjaga… Razman kenal sgt dengan datok beliau, maklmlah bekas askar.. cd dimasukkan…… inilah saatnya bisik Razman… tiba-tiba Razman dapat rasakan sesuatu yang berbeza, perasaan yang tidak pernah beliau rasakan selama ini.. jantungnya berdegup kencang seumpama berlari 110 m berpagar.....


rasa marah yang membuak!!!!


“ bangsat Ko Paijan!, cd apa ni!"... terbentng di kaca tv, sifu and tongga… tanpa berlengah, Razman menggigit cd berkenaan sehingga patah 2 sambil menghamburkan kata-kata kesat.



……………………………………………………………………………………………………………………………….




Dengan perasaan yang maarah, Razman bersiap-siap untuk ke sekolah, tujuan pada hari itu hanya satu.. meminta penjelasan yang sejelas-jelasnya dari Paijan.. kenapa cd yang sepatutnya menayangkan cerita satu kaler bertukar menjadi cd cerita bangng dan bodoh iaitu sifu dan tongga.. tetapi baru saja setapak Razman melangkah bahunya ditepuk oleh datuk.. dengan suara yang penuh misteri diselangi dengn snyum yang penuh tanda Tanya datuknya berkata..


Ehem… kalo ada lagi cd mcm 2 bagitau datuk…


Razman terkedu.. Razman sudah dapat meneka, ini bukan salah Paijan.. tapi salah datuk!!!!








Thursday, October 15, 2009

tribute to binja


sape tak kenal buah binja memang king of kodi,
x stylo dan koman tahap dewa



.

Tuesday, September 29, 2009

Apa ada pada nama.?


anak pakcik salleh dan makcik zaitun..

Anak pak cik salleh dan makcik zaitun hanyalah merupakan seorang pemuda kampung biasa sahaja, tetapi apa yang menjadikan beliau luar biasa adalah kerana namanya, nama yang sememangnya pernah didengar oleh sesiapa sahaja, terutama kepada mereka-mereka yang pntingkan gaya... kalo orang lain pakai nama standard-standard je mcm Ramli, Kassim, Deraman dan sebagainya, namun tidak bagi pak cik salleh dan makcik zaitun, pada mereka biarlah anak mereka gagal dlam bidang pelajaran, biarlah anak mereka membusung dengan pekerjaan sebagai penoreh.. yang penting pada mereka adalah nama yang stylo untuk didengar..

namun begitu tidak siapa yang pasti dari mana pak cik salleh dan makcik zaitun memperoleh ilham untuk menamakan anak mereka begitu... bahkan ketua kg sendiri sudah berbuih hijau bertanyakan sebab dan musabab disebalik nama yang diberikan oleh pak cik salleh dan mak cik zaitun. nak kate pak cik salleh dan mak cik zaitun terpengaruh dengan budaya luar, itu tidak mungkin sama sekali... nk kata pak cik salleh dan mak cik zaitun terpengaruh melalui rancngn2 yang disiarkan oleh pihak astro, itu tidak logik kerana pakcik salleh tidak mempunyai astro, entenna yang ada sekarang ni pun adalah hasil usaha beliau sendiri menggunakan beberapa batang besi dan tudung periuk, siaran yang dapat ditonton pun hanyalah rtm1... perkara ini sudah 2 kali dibangkitkan oleh saudara bustaman merangkap ajk surau kampung berkenaan, namun segala hujah bustaman senang saja di patahkan oleh pak cik salleh.. dengan lagak gaya yang selamba tanpa bnyk fikir, setiap persoalan akan dijawab.. " anak ni, aku dengan si zaitun yang buat, suka hati kitorang r nk namakn apa pun".. mendengar jawapan itu, terdiam lah bustaman.

itu belum lagi kisah pak cik salleh menampar lebai ismail sehingga menyebabkan lebai ismail menderita kencing manis dan kencing malam.. semua ni terjadi akibat nama anak pak cik salleh..
mak cik zaitun juga tidak kurang bangangnya, dari awal perkahwinan sampailah sekarang ketika lambaian kubur sudah dekat, masih lagi berdiri teguh di belakang pak cik salleh, apa yang pakcik salleh arahkan, apa yang pak cik salleh mahukan semuanya dituruti, pernah orang kampung melihat pak cik salleh dan mak cik zaitun bermain bunga api di kawasan kebun sayur milik jiran mereka.. pernah juga orang kampung melihat mereka berdua sepakat memasukkan mercun papan ke dalam dubur seekor kucing.. sungguh tidak senonoh!!....

..................................................


barangkali pak cik salleh dan mak cik zaitun leka dalam dunia ciptaan mereka sendiri sehingga mereka sama sekali tidak menduga apa yang akan menimpa.. suatu petang yang damai, selesai sahaja kerja mereka di kebun pisang milik keluarga zaitun turun temurun, mereka seaakan akan tidak percaya dengan apa yang telah terjadi.. anak kesayangn mereka sudah lari meninggalkan mereka, lebih teruk lagi.. segala bekalan pisang untuk menampung kehidupan mereka juga dibawa lari bersama.. yang tinggal hanyalah sekeping nota kecil terselit di celah peti sejuk.... nota kecil yang besar maknanya, dengan titisan air mata bercampur peluh yang masih lagi berjejeran, mak cik zaitun membaca nota berkenaan sambil pak cik salleh memetik gitar mendendangkan irama lagu salam terakhir...


kehadapan ayahanda dan ibunda,
bukanlah niat anakanda untuk memperlakukan ayahanda dan ibunda sebegini rupa, tetapi pada hari ini anakanda perlu mengambil keputusan demi masa depan kita bersama.. anakanda sudah tidak tahan dengan jelingan dan pandangan orang kampung, anakanda ingin mencari peluang di bandar, cukuplah dengan kerja menoreh ni, anakanda dah pe dap..
maafkan anakanda, halalkan segala makan dan minum anakanda, kalo umor ayanhanda dan ibunda panjang.. kita jumpa lagi..
salam sayang dari anakmu...

MARLBORO BIN SALLEH CHURCHILL









Sunday, September 27, 2009

sejuta bintang di langit.


gambar diatas tiada sedikit perkaitan pun dengan entry aku pada kali ini...

Kromosom xy : Awak…

Kromosom xx : Ye…

Kromosom xy : Jom ikut saya pegi mkn.. saya nk bwak awak makan kat tempat high class,

restoran 5 bintang.. nk?

Kromosom xx : Betul ni?

Kromosom xy : Betul la..

Kromosom xx : Banyak duit awak..

Kromosom xy : Tak pe, duit ptptn saya berlambak lagi… lagipun untuk awak.. x salah.

……………………………………….

Kromosom xy : Bang… bagi tea o ais limau 2…

Kromosom xx : Awak janji nk bawak saya makan kat restoran 5 bintang (nada merajuk)

Kromosom xy : Ye.. saya tahu

Kromosom xx : Habis 2, kenapa awak bawak saya makan kat gerai tepi jalan ni? dahla x

berbumbung

Kromosom xy : Selama ni penah x saya mungkir jnji?

Kromosom xx : X penah..

Kromosom xy : Pada saya, apabila dah berjanji dengan awak.. saya akan cuba sedaya upaya

untuk tunaikan..

Saya jnji nk bawak awak makn kat hotel 5 bntang..

Tp saya ada rancngn yang lebih baik. Cuba awak tgk atas… apa yg awak lihat?

Kromosom xx : Bintang2..(tersenyum)… terima kasih…

Kromosom xy : Awak..

Kromosom xx : Ye…

Kromosom xy : Tolong byr air ni.. saya tertinggal dompet..

Kromosom xx : $%#$%@#$%#@



---------------------------------------


selamat hari raya diucapkan kepada

rakan dan taulan.. belum terlambat lagi rasanya.

Tangan ku susun, kemaafan ku pohon...

juga, jutaan ampun diatas segala janji-janji untuk bertandang ke rumah..

nanti raya tahun depan gua pergi...








Wednesday, September 9, 2009

kelawar

Bermula dari hari pertama puasa sampailah ke hari ini,
susah betul nak tido malam. tapi bile dengar je azan subuh,
barulah kepala start memberat, mata semakin kuyu.
hidup dah macam kelawar.
bile nampak chya bulan, chaya bintang, segar bugar biji mata,
bile nampak je mentari pagi, terus datang rasa mengantuk.
memang sukar untuk betulkan balik timing tido ni.
badan dan hotak aku mngkin dah salah tafsir.
malam berjaga, siang tido.
kalo berterusan macam ni, boleh gila aku.

...............

Saturday, September 5, 2009

Debat Piala TNC KC vs K13


Badan aku dah mula belengas, blazer yang dari td aku pakai rasa nk cmpak dlm longkng je... masuk ni dah 2 btng rokok aku hisap.. dah 2 malm aku tido, pikir kan hari ini, pikirkan perdebatan untuk malam ni..... debaran untuk match kali ni lebih kencang berbanding debat PENDEKAR dulu.. kali ini tentangan pasukan lain lebih kuat... tajuk perdebatan kali ni pun lebih mencabar minda... "perlembagaan negara tidak lagi dijunjung"... mcm nak tercabut jntung aku bile dgr usul ni buat pertama kali, member aku selaku 1st speaker a.k.a PM rilek je tersenyih2, mau saja aku bagi penampar.. liga TNC ni secara mudahnya dilnsungkan secara home away, kali ni kitorang jadi tuan rumah, outomatiknya dapat jadi kerajaan, legala skit sebab pembukaan konsep, pihak kami yang tentukan... aku selaku 3rd speaker a.k.a kaki bidas memang x senang duduk... bukan senang nk cari loopholes dalam hujah ni, pendengarn kene tajam... x leh main sebat je, nnti malu diorang... 1st speaker dan 2nd speaker x pe r, speech dah ade... mcm aku ni kene tggu hujah balas pihak pembangkang baru la bleh berhujah...

lama tunggu akhirnya pihak lawan muncul.. aish! semuanya awek, nampak manis berbaju kurung... kalo ikt hati, mau saja aku mengorat barisan pembngkang, tapi x profesional la...
x boleh jadi ni, kalo kalah malu ni, xstylo r kalah ngan awek.. lgpn lawan kat tempat sendiri di hadapan penyokong sendiri, kalo kalah jugak, alamatnya 2 kali xstylo... berat 2... pihak lawan aku tgk tersenyum2 sambil muka buat2 cool, nk psycho r 2....

perbebatan bermula, member aku bgn dan tanpa berlengah lagi terus berhujah dan membuka konsep... konsep dan cantik dah, x terbabas mcm selalu... kalo terbabas jugak, memang aku cucuk buah pinggang beliau dengan pencil staedler 2b exam grade. Duduk je member aku, Ketua pembangkang pulak bgn... bgn mempertikaikan konsep bawaan kami.. nasib baik ketua pembangkang 2 cute... kalo ikutkan hati mahu saja aku selingkup meja debat dan hempuk kepala ketua pembangkang dengan botol mineral, tapi nasib baik la awek ramai... nnti pe plak kate awek, jatuh r market aku nnti...

..................................................................................................

aku dah mula berdebar, sebentar lagi giliran aku untuk berhujah seterusnya membidas segala hujah2 daripada pihak pembangkang.....hujah timbalan ketua pembangkang dah nk habis, kertas coretan untuk bidasan sudah penuh, penuh dengan omong kosong,penuh dgn hujah kosong tanpa isi..... nyaris2 aku nk lukis ganbar kucing mengawan, tapi nnti x manis la kalo terlihat oleh hakim... lagipn aku x sampai hati nk bidas pembngkang, maklumlah semuanya awek2... pasni dah konfem aku yang kene bgn berhujah... memng bngsat... mental block... aku x dapat nk tngkap sebarang isi yang boleh dibidas

tibala giliran aku........... dengn lagak gaya yang biasa aku guna utk berdebat.. aku mulai hujah dengan "bissmillahirrahmanirrahim, yang dipertua, yang baik kita bagi habuan, yang tidak baik kita bagi rotan dan yang tegar kita buat pembedahan, mari kita sama-sama bedah pihak pembangkang pada hari ini........ terima kasih yang dipertuan dewan, rakan-rakan kerajaan, proksi pembangkang, ahli2 dewan, assalmualaikum, salam sejahtera dan salam perdebatan, pada hari ini saya selaku menteri pertahanan dari barisan kerajaan akan.........................................................................."




...............................................................................................................

selesai perdebatan..

dengan muka serius ketua hakim mengumumkan keputusan.... alhamdulillah, KC menang dengan juri 3-0 margin 1... selamat aku untuk kali ni... untuk mggu2 seterusnya, x tau la mcmmaner.....

terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi datang memberikan sokongan...

Thursday, September 3, 2009

aku bukanlah peminat wonderpet

Line-up asal geng wonderpet,
bermula dari kiri, yang muka mcm bangang 2, Linny, Tuck dan Ming2

Zaman sekarang, dalam dunia yang berkembang maju, sape x kenal wonderpet memang kodi r, dalam erti kata lain xstylo. kanak-kanak kecik baik yang main pasir sampaila yang main psp, kalo x nyanyi lagu wonderpet, memang koman... silap hari bulan kalo x kene boikot, kene pow.. pembawaan cerita wonderpet memang mudah, berbekalkan modal seekor kura2 spesis apa ntah, seekor hamster yang dah mcm platypus dan seekor itik kuning bodoh dan bajet cute x tentu hala mereka mampu menghasilkan suatu cerita selamat menyelamat yang menarik, disamping berupaya mendendangkan lagu bertemakan kerjasama yang sungguh catchy sehinggakan hampir separuh populasi penduduk dunia menjadikan ianya sebagai nada dering... mungkin mereka bajet sempoi agaknya pakai nada dering wonderpet. rasa nak bagi penampar je.

Namun begitu, secara ikhlasnya, aku bukanlah peminat apatah lagi pengikut setia rancangan wonderpet yang keudara setiap hari jam 2.30 ptg ini. Pada hemat aku lebih baik menonton medik tv daripada membangangkan diri menonton wonderpet kalo x pun, lebih baik aku tolong ketua kg aku tanam jagung.x pun tlng Pak Kassim gali kubo. Namun disini, bukan itu soalnya, menurut berita terbaru yang dikeluarkan oleh pihak penerbitan wonderpet.. mereka kini terpaksa mencari pengganti bagi menggantikan watak ming2 (itik bodoh berwarna kuning) berikutan masalah disiplin dan kehidupan sosial ming2 yang tidak terkawal, ming2 dilaporkan di tahan oleh pihak polis San Francisco ekoran memandu di bawah pengaruh gam.

menurut sumber terbabit, ming2 juga disyaki mengedar pelbagai jenis bahan terlarang termasuklah, ectasy, eramine 5, methaphetamine, sorofonin, dendrit, fumakilla, patung ultraman gaia, gambar2 lucah Tuck, screw driver, spanar size4, bola futsal,dan juga beberapa kotak kuih almond london... berikutan penangkapan ming2, jadi pihak pengurusan wonderpet merasakan tidak manislah bagi mereka untuk mengekalkan posisi ming2 selaku anggota wonderpet, kerana ianya sedikit sebanyak akan mencalarkan imej bersih, cute dan innocent mereka selama ini.

berlandaskan hal ini, satu ujibakat tela dijalankan bagi mencari pengganti sesuai untuk watak ming2, seperti biasa imej cute dan innocent menjadi kriteria utama... dan setelah lama mencari dan menapis dari pelbagai pelusuk pencalonan.. keputusannya adalah seperti dibawah...

.
.
.
.
.
.
.



.
.
.
.
.
.
.
.

.


.


.


.


.


.

.


ha... inilah die ahli baru wonderpet yang bakal menggantikan ming2.. jenis binatang ini masih lagi dirahsiakn oleh pihak wonderpet. tetapi mengikut pendedahan paparazi, mgkin sekali ianya adalah kacukan antara musang pulut dan platypus ghana.




b
a
n
g
a
n
g
!

Saturday, August 29, 2009

Retro: pulut panggang, air asam boi



Gambar gua pakai kostum kermit berposing stylo sambil memandang jauh
kearah Statue Of Liberty
masa berpose di New York tahun lepas.

........................................................

teringat pulak kata-kata seorang member yang menyarankan aku untuk update blog tentang kehidupan aku di Universiti Ladang ini. bukan aku tak nak, tapi itulah, pada aku bukan senang untuk mengekspresikan apa yang kita rasa, apa yang kita alami melalui penulisan.... tapi sekadar untuk bercerita dan berkongsi pengalaman mungkin boleh... mungkin..

kalo bercakap soal pengalaman berpuasa disini, amat berlainan sekali, walaupun rutinnya tetap sama, berpuasa dan berterawikh... tapi apa yang dirasa, amat berbeza sekali. teringat pula ketika berpuasa di UDM. ketika itu aku sedang berpraktikal si sebuah sekolah rendah di terengganu. Dulu, balik je berpraktikal, dah sibuk-sibuk pergi ambik kuih dari tokey MLM. Tapak niaga aku sewa dengan pihak pengurusan universiti, kire berniaga dalam U jela. nak untung banyak punya pasal, macm-mcm kueh aku jual, nasib baik tak jual dadah je. tapi dalam banyak-banyak produk, killer produk kami tak lain tak bukan.. pulut panggang dan air asam boi. produk dah ade, tempat dah cantik, harga berpatutan, penjual pun peramah lagi baik hati.

tapi itulah, mungkin kerana terlampau baik dan terlampau mesra alam.. mane2 member yang datang beli gerenti dapat lebih, kalo beli seringgit, sepatutnya dapat 3, member punya pasal dapatlah lebih sebatang. itu belum masuk bab awek lagi, kalo datang yang cantik-cantik, ringan je tangan ni menghulurkan sedekah, kadang2 selamba ayam je aku bagi free 2 batang. member sebelah, a.k.a partner aku start dari 1st day berniaga sampai hari last tak abis2 menjeling. tapi mujurlah, member aku seorang yang baik hati paham jiwa, dia pun tak kisah sebab die pun turut sama tumpang glemer.

kisah dulu, letih mcmmane pun tak terasa. kadang-kadang awek gua datang tolong, kalo die ada gerenti gua jadi profesional, sorry r member, sorry r awek2, nak lebih tanye awek gua..hahaha.

tapi itulah, kisah dulu... kenangan lama yang masih lagi segar dalam ingatan. oleh kerana terlampau baik, terlampau mesra alam, akibatnya modal tah kemana, untung tak dapat, siap berhutang lagi dengan tokey MLM yang supply kueh kat kitorang. tapi macam biasalah, sampai sekarang aku tak bayar2, bukan tak nak bayar, tapi duit hasil perolehan aku dah renbat buat beli baju raya... tak pela, nanti bile aku dah bekerja, aku cari balik tokey 2, bayar hutang... moga-moga tokey tu panjng umo, kalo x, susah aku........








Monday, August 24, 2009

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan


kali ini tiada cerita-cerita kosong,
tiada lagi entry2 merapu,
cuma sekadar ingin mengucapkan
selamat meyambut bulan ramadhan
bulan keberkatan
kepada seluruh umat islam
tidak kira dimana saja anda berada.

juga ditujukan khas kepada rakan-rakan
dan sahabat-sahabat
yang sentiasa jauh dimata
tapi sentiasa, dan akan kekal di dalam hati
tidak dilupakan juga kepada
semua warga kerja PTPTN
baik yang bekerja mahupun yang sekadar makan gaji buta.

-------------------------------------

Pejam celik, tido bangun, lalai.... akhirnya bersua lagi kita dengan bulan yang penuh keberkatan, iaitu bulan ramadhan.. terasa hati ini sayu, sayu mengenangkan betapa bertuahnya diri ini kerana masih lagi diberikan kesempatan oleh Allah, kesempatan untuk bertemu dengan bulan yang sememangnya penuh dengan keberkatan, bulan untuk kita sama-sama mengejar pahala ibadah.

Semenjak dua menjak ini, barangkali sudah menjadi tabiat baru pada aku... iaitu menjadikan helaian2 tisu dari kedai makan sebagai medan untuk aku berblog. terasa minda ini segar apabila segala kata-kata dicoret menggunakan pen beralaskan tisu, terasa tangan ini lincah menggezet patah-patah perkataan berbanding ketika bersengkang mata mengadap laptop... tetapi kebanyakkan yang dicoret semuanya berunsur kejiwangan, jadi tidak manisla untuk dikongsi.. nanti apa pulak kate awek2 diluar sana... xstylo la diri ini apabila dicop mat jiwang... jadi biarlah aku layan jiwang secara individu... tapi apakan daya, di zaman serba canggih ini... memang x stylo la berblog guna tisu.. senang cerita.. malu diorang.. nak taknak, terpaksala aku rembat laptop member hanya sekadar untuk mengupdate blog.... jangn bimbang kawan, bil letrik aku bayar...

kalo ikutkan hati.. ingin saja aku ceritakan tntng sebuah kisah menarik tntng blan ramadhan yang amat molek utuk kita hayati.. tapi sayang... dh tiba waktu aku bersahur... jadi... akhir kata.. selamat berpuasa, selamat bersahur dan selamat berbuka...

( menu gua untuk sahur: nasik kosong, kicap, telur mata, diiringi lagu Harapan Ramadhan)..........

.
.
.
.






Saturday, August 1, 2009

playlist MP3 seorang punk sejati

Mohd Bakhtiar sedar, pengikut2nya sudah semakin bertambah.. rata-rata yang setia dengan idealoginya adalah mereka mereka yang berada pada umur 16 tahun kebawah.. kalo nak citer soal perjuangan Mohd Bakhtiar dalam punk memang pnjng... lagi pnjng kalo nk cerita pasal pengaruh dan idea2 yang di bawa oleh Mohd Bakhtiar...

tapi Mohd Bakhtiar semenjak dulu lagi tidak pernah terpisah dgn mp3nya.. kemana sahaja Mohd Bakhtiar pergi, kemana sahaja Mohd Bakhtiar berpropaganda, mp3 tetap dibawanya... tapi Mohd Bakhtiar cukup berahsia apabila ditanya soal playlist.. silap haribulan siapa yang bertanya secara lebih kurang, mungkin tembus pipi dicucuk Mohd Bakhtiar dgan straw.

seaakan-akan sudah ditakdirkan.. rahsia playlist Mohd Bakhtiar akhirnya terbongkar.. semuanya gara2 dengki dan tidak puas hati para pengikut bawahan yang dah lama ingin melihat Mohd Bakhtiar jatuh... playlist Mohd Bakhtiar kini tidak lagi rahsia... imej Mohd Bakhtiar yang terkenal dengan keganasan, rebel dan bermacam-mcm lagi sudah tiada makna....

mereka seaakan sudah lupa keganasan Mohd Baktiar.. Mohd Bakhtiar dulu secara selamba pernah menampar ketua kampung gara-gara berebut pondok telefon.. Mohd Bakhtiar dulu pernah jadi ahli kumpulan tarik kereta... pernah menjalani latihan intensif PLKN.. dan bermacm-mcm lagi... pendek kate kalo sape x gerun Mohd Bakhtiar memng silap besar...

playlist Mohd Bakhtiar.

Taylor Swift - love story
Letto - Ruang rindu
Letto - sebelum cahaya
Tangga - terbaik untukmu
breakaway - kelly clarkson
welcome to my life - simple plan
my way - frank sinatra
In the end - Linkin Park
Gareth Gates - Foolish
Gareth Gates - Listen to my heart
Acha - sampai menutup mata
Nidji - Akhir cinta abadi
Jet - look what u`ve done.
Ratu - teman tapi mesra
Papa Roach - scars
nickelback - this is how u remind me.
britney spears - Oopss i did it again
Mila - persis mutiara
..................................................................

Bersengguk-sengguk Mohd Bakhtiar melayan Lagu dari mp3nya... dulu pengikut2nya tertanya-tanya lagu apakah yang sering menjadi halwa telinga ketua mereka itu.. tapi sekarang tidak lagi.. semuanya sudah terjawab....

..........
.
.
.
.







Thursday, July 30, 2009

Out of order!



Bukan kerana aku sombong.
dan bukan juga kerana aku jimat kredit..
tapi nset aku telah bertukar menjadi makhluk bangang..
jadi di kesempatan ini aku ingin memohon ribuan ampun dan maaf..
kepada mane2 mesej yang tidak berbalas... dan juga mane2
panggilan yang tidak berjawab...

nset gua...

Out Of Order.........


Tuesday, July 21, 2009

Kasih Kassim Pada Ramlah.

Kassim dah naik pening melihat keaadaan Ramlah... masuk ni dah 18 kali Ramlah muntah-muntah.... jiwa Kassim kacau, otak kassim bercelaru, hati kassim x tenang... Pd kassim, tiada yang lebih disayanginya melainkan ramlah... tapi bak kata pepatah, terlajak perahu boleh diundur, terlajak perbuatan, tnggungla sendiri... terngiang2 di telingan kassim akan nasihat ketua kampungnya dulu sebelum berhijrah ke kota besar mencari rezeki... "kassim ko jgn... jgn buat perkara yang tak dapt diundur, nnti ko yg susah"...

tapi sayang, seribu kali sayang... kassim hanyut, hanyut dibuai angin kota.... dan kesannya, sgt berat untuk kassim tanggung... kassim teringat kembali saat2 indah perkenalannya dengan ramlah dulu... pada kassim, Ramlah lah yang tercantik, paling manis dan teramat comel.... dan kerana itu, ditambah pula dengan IQ kassim yang bolehlah disamakan dengan seekor penguin hutan, kassim tanpa usul periksa mengajak ramlah untuk tinggal bersama..

barangkali Kassim sudah lupa.. yang beliau bukan CEO syarikat mahupun seseorang yang memiliki kilang cekedis, Kassim hanyalah seorang posmen yang kerjanya sudah tentulah menghantar surat, amatlah mustahil dan tidak logik untuk Kassim menghantar pizza mahupun ayam golek... Pada Kassim, wang tak penting, yang penting cinta dan kasih sayang.. biarlah bergaji kecik, setakat Ramlah, kassim masih lagi mampu...

Skop kehidupan Kassim amatlah mudah... tatkala pulang je dari aktiviti pos mengepos... Kassim akn terus mendapatkan Ramlah, dipeluknya ramlah, dibelainya ramlah... dan Ramlah seperti biasa, melayan saja kehendak kassim.. Pada kassim, tiada yang lebih bahagia selain daripada bersama Ramlah... dunia milik kita bersama, itulah moto yang dibisikkan Kassim secara manja ke telinga Ramlah.. setiap hari, setiap masa dan setiap saat.....

Kassim sedar, dan kassim juga tahu... walaupun kassim x lepas UPSR, dan gagal ujian fardu ain, tapi kassim tahu... kassim tahu yang Ramlah sekarang mengalami sindrom berbadan dua... bukanlah bermaksud Ramlah akan terbelah dua dan menjadi 2 entiti yang berbeza, ataupun belahan dedua, tetapi secara jelas, maksudnya adalah ramlah sekarang sudah Hamil....

Pada Kassim.. bukan pandangan masyarakat yang dibimbangi, tapi yang merunsing fikiran beliau adalah kos tanggungan untuk menyara kehidupan mereka di waktu muka.. tidak sesekali bagi kassim untuk membuang Ramlah.. kassim bukan lah seseoran yang bersifat habis madu sepah dibuang, pada kassim... ramlah sudah menjadi sebahagian dari hidup beliau.. membuang ramlah adalah sesuatu yang sangat2 mustahil... demi ramlah.. Kassim sanggup berbuat apa saja termasuk bersenam seni di khalayak ramai.. asal saja beliau tidak berpisah dari Ramlah.

............................................................................................................................................................

3 kampit whiskers dipegang kemas kemin oleh Kassim..... hajatnya cuma satu.. cepat2 pulang demi Ramlah dan anak2... biarlah.. biarlah kassim menanggung beban, biarlah hampir sesuku gaji Kassim terbarai demi Ramlah dan anak2... biarlah kassim terpaksa ikat perut demi ramlah dan anak2... kerana kassim sedar, Ramlah dan anak2 juga adalah makhluk ciptaan tuhan... mungkin kehidupan ramlah dan anak2 lebih baik jika terus bersama beliau daripada dilepas bebas merayau2 dikota besar yang hati para penghuninya sudah lama mati... sudah lama layu.. layu dengan dengan asap2 kota pembawa dengki dan hanyir dengan sifat pentingkan diri...

kassim juga sedar, sedar yang beliau tidak lagi boleh membiarkan ramlah terus bebas di laman-laman rumah, kassim perlu peka... peka dengan aktiviti ramlah dan anak-anak... cukuplah kejadian kassim terlepas pandang sehingga Ramlah kucing kesayangan beliau mengandung......

Saturday, July 18, 2009

Apabila malam semakin larut....

yang terakhir...........
disedut dalam-dalam..
dihembus pelan-pelan..
kepala melayang-layang..
terbang ntah kemana..
khayal dengan dunia sendiri..
hanyut dalam mimpi..
tenggelam dalam angan-angan..
lemas dalam kenangan..
malam semakin larut..
tilam semakin menggoda..
bantal memanggil-manggil..
mata semakin berat..
semakin mengantuk..
selamat.. malam..

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..........













Monday, July 13, 2009

Kisah Ramli....

Ini bukan sebuah karya rekaan, bukan juga sebuah cerita kosong tanpa isi, ini adalah merupakan sebuah kisah benar, kisah yang terjadi kepada seorang pemuda yang semenjak lahir bernama Ramli. Sudah menjadi kelaziman bagi Ramli untuk pulang lewat tiap2 malam dan kebanyakkan waktu Ramli akan pulang tatkala mendengar azan subuh berkumandang… bukan Ramli sengaja tapi dah tugas Ramli sebagai seorang mat moto yang sejati.

Dunia pada takrifan cetek Ramli adalah berkisar pada moto dan pompuan, dan pada Ramli blog adalah merupakan nama binatang purbakala yang memakan udang2 serta kerang-kerangan di tepi pantai… begitulah gambaran betapa sempitnya fikiran Ramli…mulut mak ramli dah naik cramp melontarkan kata-kata nasihat, tp Ramli lansung tidak memberikan respon yang positif.. ayah Ramli dah lame meninggal, semenjak Ramli merempit pakai beskal tayar mati lagi… dulu Ramli janji bler dah besar, nk cari kerja nk tolong mak.. tapi Ramli macam hampeh.. mulut dan janji manis saje, tindakan xade… mcm bodoh..

Ramli dikurniakan otak yang memang ligat, walaupun dah dibanjiri dengan berkandang-kandang pil sintetik , Ramli masih mampu menghasilkan ayat2 manis dan power untuk mencairkan hati orang pompuan dan juga masih lagi terer dalam bab setting2 moto.Tapi Allah maha berkuasa…pada suatu malam bulan mengambang, ketika sang biawak dan cengkerik2 sibuk berpeleseran, Ramli pula sedang sibuk bersama-sama rakan2jahanam yang lain menelaah komponen-komponen moto untuk diupgrade..mak Ramli telefon… dengan suara tersekat2 mak Ramli mintak tolong Ramli hantar beliau ke hospital…

mak Ramli dari dulu lagi ade masalah kesihatan… semenjak ayah Ramli belum kenal pun lagi dengan mak Ramli….

“ Ramli… balik la jap.. hantar mak ke klinik… ubat asma mak dah habis ni ”

“ Ala mak… ramli sibuk ni.. mak gune la dulu minyak angin wak seman 2… nak senang mak telan je trus minyak tu.. nnti esok pg Ramli hantar…”

Memang ciri-ciri durhaka terserlah jelas pd ramli… sungguh x munasabah disuruhnya mak sendiri telan minyak angin… tapi itulah Ramli…. Sibuk dengan dunia sempitnya… jasa mak yang susah pyh membesarkannya langsung tidak diambil pusing…. Mungkin ramli dah lupa asal usul… mungkin ramli pikir yang die berasal dari buah jambu…. Bukan dari perut seorang ibu… seorang ibu yang sedang bersusah pyh untk bernafas kat rumah….

Azan subuh berkumandang…Ramli macm biasa baru je balik dari opis… Ramli terkejut melihat orang kampg memenuhi perkarangan dan juga rumah beliau.. hati Ramli berdebar2….jantung Ramli bagai disentap2… anggota tubuh Ramli seaakan lemah tiada upaya…. Mata Ramli bergelinangan.. Ramli seakan-akan menyedari ibu yang dikasihi sudah tiada lagi

Maaaaaaaakkkkkk!!!!....

tanpa mempedulikan awek2 yang berkeliaran Ramli terus melangkah masuk ke rumah, hampir saja beliau tersepak ketua kampung…

Mak jangn tinggalkan ramli!!!!!!!!

Tiba-tiba…

Pangggg!!.....Satu das penampar hinggap di muka Ramli….

“yang kau terjerit-jerit macm orang gile ni pehal!, mak hidup lagi la… rumah kita ni ha.. malam tadi masuk perompak.. habis diusungnye peti besi arwah bapak kau… ni sume rombngan ketua kg la ni.. nk melawat tempat kejadian…mak pegi klinik malam tadi… duda kg sebelah yang tlng hantar mak.. nk harapkan kau.. alamatnya arwah dulu la mak ni…”

Dengan linangan air mata yang masih lg belum kering… Ramli bgn dari bertimpuh… Ramli tatap wajah maknye sepuas2 hati… Ramli pegang tangn maknya… Ramli memohon ribuan ampun.. kata Ramli.. tidak pernah seumur hidupnya rasakan debaran sebegini kencang… rempuh road block JPJ pun x rasa adrenalin rush macm ni… kata Ramli dia dh insaf… dia dah x sanggup lagi rasa perasaan ni… perasaan apabila kehilangan seorang emak…......

Aku Juga Manusia Biasa

Aku juga manusia biasa…

Seorang manusia biasa yang tidak boleh lari dari segala macam ragam dan rencam dunia

Aku pernah tewas

Aku pernah gagal

Aku pernah dihina

Aku pernah ditertawakan

Dan aku juga pernah terpedaya

Terpedaya dengan janji-janji manis

Tertipu dengan mainan dunia

yang hanyir dengan segala macam tipu muslihat

aku juga sentiasa lalai

lalai diulit kehendak sendiri

yang tidak pernah mengenal erti cukup…..

dan tidak pernah kenal erti syukur….

……………………………………………………..

Sunday, July 12, 2009

Gua Ejas Awek....

suatu petang yang damai... gua jalan sorang2.. berjalan2 dilorong2 yang gua sendiri tak tau menuju kemana... tiba-tiba.... gua terpandang seorng awek... ni dh kire baik.. gua kunyah chewing gam bg cover bau rokok, tanpa segan silu terus menuju terus kearah awek tersebut..

awak ni studentkan....

emm...

wajah awak dah cantik.. tapi satu je kurang...

ape?

kurang senyuman... kalo awak senyum lagi cantik...

papejelah...

kite buat perjnjian nk?

perjnjian ape?

bagi masa 5 saat untuk saya buat awak tersenyum...
dan kalo berjaya sy nk no tepon awak bleh?

bleh je...

.................................................................


1

2

3

4

5

tenetttt...trenetttt.......... tenenenettttt...... tenenenetttttttttttt............

Biba!..... gua bermimpi rupanye.... aiseh! gampang betul... menyesal set alarm awal2... kalo set alarm lewat 2 minit gerenti dh berawek aku sekarang.... cisss!!!

..........

....
...

.
.

Friday, July 10, 2009

crite dulu....

masuk ni dah lapan batang ronkak aku hisap... bukan kerana stress mahupun kepenatan menelaah nota yang walaupun 18 kali dibaca namun x paham2, bukan juga kerana terkejut dengan nyamuk2 KL yang besar macm mampus.... tapi kerana mencari ilham... ilham untuk penulisan blog... untuk dikongsi bersama-sama... xkan setiap entry aku nk merapu... nnti xstylo la kalo awek2 baca...

tiba-tiba sahaja aku ingin bercerita tentang kisah aku ketika berada di UDM dulu... tahun 2006... kalo x silap aku... time aku berada di semester 2.... dek kerana terkancip duit, nk telepon mak malu... nak pinjam duit ngn member, member pun sesak tahap gampang, nk mintk duit ngn awek... lagila xstylo... jadi aku ambik keputusan untuk menjaja... bukan menjaja kueh mueh mahupun benda-benda haram tetapi menjaja air teh....

cakap mmg senang, tp untuk melaksanakn memng susah... aku dengan selambanya membancuh teh dalam baldi menggunakan air paip... mujurlah time 2 sambutan kemerdekaan baru sahaja berlalu, dapatlah juga aku menggunakan batang bendera untuk dijadikan senduk pengacau.... bukan niat aku untk berbuat demikian, tapi keaadaan memng mendesak.. kalo aku x jual teh mlm 2... alamatnye kebulurlah aku...

plastik2 tea o beng diikat kemas... 30 bungks aku pikul ...malu x yah crite... dari bilik ke bilik aku ketuk.. sebungkus 50sen... ade yg beli kerana kesian.. ade yg beli sebab member2.. ade yg komplin kenapa rasa mcm air paip.. ade yg puji sebab nk ambik hati.... lantk korangla.. jnji duit msuk..

alhamdulillah... 20 bngks lebih terjual... dapatla aku survive utk beberapa hari... teh yang x terjual aku minum smbil kire duit hasil penjualan...tp sekali sedut muka aku dah stat membiru, aku yakin ramai yg tengh menyumpah2.. dan x lupa juga yg marah2...baru aku sedar... aku lupa letak............ gula.....

.............

......
...
..
.