Tuesday, August 31, 2010

Projek - Nyamuk asmara ep5

Melihatkan wajah nyamuk asmara ketika itu entah mengapa tiba-tiba hatiku terusik mindaku terganggu, terganggu dengan memori silam yang datang menjengah. Memori lama yang sepatutnya aku sudah lupakan. kisah cinta yang aku selam dalam, yang aku buang jauh, yang aku tanam dalam-dalam, yang aku tutup rapat datang mengetuk kotak memori.

Suatu ketika dahulu di alam nyata, alam dimana kucing adalah kucing dan langsung tidak boleh untk menyanyi, alam di mana air milo adalah milo, bknnya air oren. Alam dimana jus rimbunan awan adalah hujan dan bukannya berperisa pelbagai, cnthnya berperisa anggur peram. Alam dimana satu campur satu adalah dua, bukan tiga mahupun empat.

Suatu malam di alam nyata, disaat-saat akhir sebelum cintaku ditalkin dan dikuburkan.

“Awak saya nk share something dengan awak, dah sebulan lebih saya asyik mimpikan tentang perkara yang sama, mimpi tentang saya dibawa ke suatu alam yang indah, alam dimana saya dapat melihat cinta kita, tp ini bukan mimpi yg biasa2,segala yang saya rasa, yang saya alami seakan-akan benar. Alam dimana cinta kita bersemi, cinta kita menjadi penyeri,”

Kataku kepada seorang insan yang sedang aku cintai.

“Ini cerita terbaru awak ke, susah kapel ngan org berkepala hotak sastera mcm awak ni.”

“Isshhh!… dengar la dulu, saya x abih cerita lg ni.”

“Awak tahu.. cinta kita kat sana dijelmakan sebagai seruling malam, disana juga ada penjaga.. penjaganya cantik, lawa, orang disana memanggilnya nyamuk asmara. . tapi awak jgn bmbng, die x standing awak, awak x prlu ssh2 nk jeles”.

“Huh! Awaaak… saya x jeles ok..2 hanya mainan mimpi, kalo awak call saya semata-mata nak crite pasal ni baik tak payah, saya x rasa semua ni romantik pun.. dah la, saya ade kerja lain yang nk dibuat”.

“X wak, ini lain, saya cume nk berkngsi. Saya tahu ini cuma mimpi, tapi kenapa sampai nak melenting. Saya masih waras, saya tahu mana satu khayalan mana satu realiti, at least dengar la dulu apa yang saya nak cakap”

“Wak.. ikhlas saya cakap, kalo awak terus mcmni, hidup dalam dunia awak, bersajak berpuisi, menulis cerita yang ntah pape baik awak buat something yang lebih bermakna, lainla kalo karya2 awak ni boleh buat duit..tapi setakat ni yang saya tgk, semuanya mcm sampah… dan lagi satu, pikirkan psl masa depan hubungan kita ni”.

"Haa! Apa awak cakap ni?? Racun apa yang meresap ke dalam jiwa awak ni? Awak ingat saya x serius ke dalam hubngan kita ni? Kan saya dh cakap, percayakn saya."

“Awak saya tgk semakin x terurus, come on la.. ubah diri awak 2. Tgk org lain, mude2 dah ade kete, at least kancil turbo, sdngkan awak?? Ape ade? ke hulu hilir ngn Moto buruk je, mkn awak pn kdng2 saya yg byr. Nnti bler nk kawen, awak nk bagi makan saya ngan puisi2 dan kata2 cinta awak? Gitu?”

“Apa kena dgn awak ni, awak sedar x apa yang awak cakap? Awak dh melampaui batas ni.. bkn kah dh berape kali saya ckp, ni hnya sememntara, awak ingat saya xde perancangan mase dpn ke?”

“Kalo dulu saya terima keromantikan awak, saya suka dgn puisi2 sajak2 dan cerita2 awak, sbb saya ingat itu antara taktik awak semata-mata nk tackle saya, rupanya saya silap. Awak dh jadikan bnda ni sbgai sbhagian hidup awak, saya dh bosan ok.. zaman dh maju.. dan saya bukan gadis yang jiwang untuk lelaki jiwang mcm awak!.. awak 2, facebook pn xde.!”

“Jadi selama ni awak ingat apa yg saya buat, apa yang saya tulis semata-mata nk impress awak?? Awak….”

“Ahh.. dah la awak, saya rs ni saat yng paling sesuai, maafkan saya wak , selamat tinggal.”

Tuuutttt…tuttt…..

Aku pejam kan mata, mengharapkan tidur yang lena dan tidak mengharapkan mimpi yang indah untuk muncul.

…………………………………..

Tiba-tiba bahuku ditepuk alfonso,

“kenapa aku disini?? Bknkah dunia ini hanya boleh di excess dgn cinta? Sdangkan cinta ku sudah hancur.”

“Ya benar,”

alfonso dgn muka selamba mengulas. Suatu ketika dulu alfonso x mcm harini, bajunya tetap beropol tapi tidakla sekencang dan semambu harini.

“tapi kali ini kamu hadir, hadir untuk melihat alam loba-loba untuk kali terakhir. Kamu lihat sekarang, Ianya sunyi, sepi. Tiada lagi seruling malam yang mendendangkan irama-irama yg menyasikkan.”

Kucing2 di alam loba-loba ketika itu juga bersepakat, baik yang berwarna hitam keorengan, jingga, biru dan juga purple menyanyikan lagu sedih-sedih… pohon-pohon yang berbentuk hati semuanya melambai2 mengikut alunan suara kucing2 yang menyanyi.

Mereka semua sudah sedia maklum akan tiadanya lagi seruling malam.

“Jom ikut aku berjumpa nyamuk asmara, mngkin skrang ni nyamuk asmara sedang dalam kerisauan”

“Alfonso, aku rasa itu tidak perlu, maafkan aku… hantarla aku pulng ke alam nyata, ke alam tidurku yang gelap.”

Kesayuan jelas terpandang di seluruh warga alam loba-loba.

“Cukupla alfonso, aku yakin dgn kemampuan nyamuk asmara mentadbir alam loba-loba. mgkin ada lagi cinta-cinta sejati selain dari cinta ku, biarkan aku hidup mcm biasa dan normal di alam nyata. Kalo ada sumur diladang boleh kita menumpang mandi.. kalo ada umur yang pnjang boleh kita jumpe lagi,” kata-kata terakhir ku kepada alfonso dan seluruh warga alam loba-loba….

Alfonso tergamam, tergamam mgkin sbb x pernah dgr org berpantun, aku senyum nipis dalam kesedihan..

Pagi itu di alam nyata hujan renyai-renyai…mentari pagi bersembunyi disebalik awan yang berwarna kelabu pekat, kelabu mcm tahi musang.burung2 yang selalunya menjadi penyeri pagi tidak kedengaran, aku termanggu di depan tngkap, smbil mencoret coretan-coretan sedih…

sambil meraba-raba ashtray, mencari2 sisa-sisa rokok lebihan malam tadi..

Tapi itu dulu..

(bersambung)

2 comments:

Q said...

sadis bro...sadis...

wdj owner said...

rasanya penah dibaca cerita ini.tapi dimana ya?