Sunday, August 29, 2010

Projek - Nyamuk asmara ep4

Sebentar lagi aku perlu pulang kealam nyata, namun jawapan yang diberikan nyamuk asmara masih lagi tidak dapat memuaskan hatiku, apa sebenarnya yang bermain difikiran nyamuk asmara tiada siapa yang tahu, kucing hitam keorengan masih lagi mendendangkan lagu, suara kucing hitam keorengan ini lebih merdu berbanding kucing2 yang lain warnanya, tapi jiwaku agak tertekan kerana lagu yang sama diulang nyanyi, sehingga kalo x salah perkiraan ku, sudah masuk kali yang ke 40….

“Wahai nyamuk asmara, sebentar lagi aku perlu pulang ke alam nyata, berikan sesuatu untuk aku bawa ke alam nyata demi cinta, tidak hanya kata-kata manis dari mu wahai nyamuk asmara”.

Kataku dengan penuh lembut, penuh kasih sayang, mata nyamuk asmara kutatap kurenung, penuh perasaan sehinggakan aku lupa untuk sekadar berkelip.

Nyamuk asmara memalingkan mukanya yang ayu, berjalan perlahan-lahan memijak lantai istana yang terdiri daripada awan-awan yang putih bersih, lantas termenung di tepi tingkap istana, memandang jauh ke luar tingkap, mata nyamuk asmara bergenang, beliau kemudiannya mengalunkan sebuah lagu, kuli-kuli istana bertempiaran lari mencari alat music untuk mengiringi nyanyian lagu nyamuk asmara. Ikan paus kelasa berwarna kuning buat2 sibuk men-tune piano yg sudah sedia ter-tune. Nyamuk asmara mula menyanyi, menyanyikan sebuah lagu lama, bukan dlm bahasa melayu, bukan juga bahasa inggeris tetapi dlm bahasa alam loba-loba lama yang penuturnya hanya tinggal 3 orang, nyamuk asmara, kupu-kupu berahi dan juga alfonso.

Sepatah haram aku tak faham, namun dari lengguk bahasa dan pitching nyamuk asmara, aku tahu ianya adalah sebuah lagu sedih. Alfonso menangis teresak-esak, sehingga basah ropol-ropol pada lengan baju beliau, mau saja aku hempuk alfonso dengan kerusi besi. Kemerduan nyanyian nyamuk asmara mendiamkan semua kucing2 dia alam loba-loba, termasuklah kucing berwarna hitam keorengan, puas hati aku. Sempat juga aku memberikan sedas pandangan sinis kepada kucing berkenaan.. baru kau tahu.

Nyamuk asmara berhenti menyanyi.

“ada satu lagi cara yang mudah…”

tiba-tiba nyamuk asmara berkata-kata.

aku tersenyum. Hatiku berbunga, jiwaku senang, riak wajahku ceria.

“Apa caranya wahai nyamuk asmara?”

“Tinggal saja disini bersama aku.. kita sama-sama mentadbir alam loba-loba ini.”

Idea nyamuk asmara disambut kencang oleh setiap pelusuk warga istana,ada yang menari ada yang berguling-guling, ada yang melakukan aksi sarkas…. Kucing? Macam biasa, menyanyi..

Tapi..

(seluruh istana senyap, memerhati dengan pandangan tajam kearah aku)

“Aku tidak nmpak mcm mana tindakan aku tinggal disini dapat membantu mencari cinta sejati.. sedangkan aku perlu berada di alam nyata untuk mencari cinta sejati??”

“Ada caranya,”

Nyamuk asmara membalas dgn suara yang agak keras…

Aku hanya diam, menunggu penjelasan…

“ suatu rahsia yang alam loba-loba yang hanya aku sahaja yang tahu.. bukankah kamu tahu yang alam loba-loba lahir daripada mimpi, imaginasi, impian, cita-cita dan cinta manusia. “

“Jadi?”

“Mimpi mereka, impian mereka, cita-cita mereka, cinta mereka semuanya ada di alam loba-loba ini, bantu aku untuk temukan mana-mana insan, kita bersama-sama menyemai mimpi2 indah ke dalam tidur mereka, semaikan bait2 tentang cinta kedalam mimpi mereka, dari mimpi akan timbul keinginan, keinginan untk memiliki, keinginan untuk berkasih sayang, dari situ mgkin perasaan rindu akan menjelma, dari rindu nescaya akan datangnya cinta”

Aku agak terkejut dengan apa yang dikatakan oleh nyamuk asmara, kuteguk jus rembesan awan yang pada kali ini rasanya seakan-akan anggur peram.

“Maksudmu, menyemai benih cinta ke dalam mimpi mereka?”

“Ya.”

“Kalo mcm 2, semaikan saja benih cinta itu kedalam minda ku dan juga minda gadisan yang aku minati?? Bukankah ini akan lebih senang??”

Kataku mempersoalkan tindakan nyamuk asmara, sambil menghempas jus rembesan awan ke kepala alfonso, alfonso redha.

“Kamu adalah kamu!.. lihat sekelililng mu sekarang? Siapa lagi manusia alam nyata yg ke alam loba-loba selain dirimu?.. hanya kamu saja yang tahu kewujudan alam loba-loba, yang lain hanya menganggap ini Cuma mainan tido atau mimpi yang indah sahaja. Benih cinta tidak berkesan keatas mu!”

Aku tergamam, betul apa yang dikatakan oleh nyamuk asmara. Hanya aku satu2nya manusia yang sedar akan kewujudan nyamuk asmara. Hanya aku yang tahu alam loba-loba bukan sekadar mimpi.

Aku kaget, bukan kerana aku tidak bersetuju dengan nyamuk asmara. Tetapi memikirkan alas an yang cukup kukuh, seperti yang aku katakana sebelum ini, alam loba-loba terlampau indah. ianya umpama mimpi yang sempurna. Alam loba-loba tidak boleh disamakan dengan alam nyata, ianya berbeza. Reality hidupku adalah di alam nyata, bukannya di alam loba-loba.

“Wahai nyamuk asmara,”

Kataku lembut, sehalus yang mungkin untuk cuba tidak mengguris hatinya. Halus dan lembut umpama menarik sehelai rambut dari segudang gandum.

“ maafkan aku, aku perlu berada di alam nyata. Tawaranmu sesungguhnya tidak mampu utk aku menolak, tetapi sayang, alam loba-loba bukan untuk ku, hidup ku di alam nyata, kerana sebagai hamba, hamba kepada kekuasaan yang maha besar, aku perlu untuk beribadat.. kerana suatu hari aku akan mati.”

Alfonso buat-buat x dengar, aku dh tau feel perangai alfonso ni, kalo bab2 agama memang kureng skit. Nyamuk asmara tunduk sugul.

(bersambung)

5 comments:

intaq said...

penuh makna..cayalah mat yeng! hee

wdj owner said...

ayat abg yeng puitis jah.patut la up sgt lonie

Enol said...

ore tgh jiwo lo nih...beso ar tu li..ke guano yeng?

maher lamm said...

hurm...aku ase kne la ajr si alfonso ni agama skit..hahahhaahaha....org tgh mengejas awek,,,,memg la berjiwe ckit...kah3......

maher lamm said...

eh kambing..baik kao ptuskan saje hbgn dgn nyamuk asmara..anum mennti dgn pnuh setia kau tao...