Friday, August 27, 2010

"Unpublish" - Cinta



Tidak tahu kenapa di pagi yang hening ini terdetik dalam benak serta kotak fikiran saya untuk menulis tentang cinta. Bukanlah kerana saya sedang dilamun cinta ataupun sedang dalam proses mengejas seseorang, tetapi sebagai manusia normal kita tidak boleh lari dari berfikir tentang cinta. Pada saya cinta itu subjektif, definisinya bergantung kepada individu, setiap individu mempunyai definisi yang berbeza tentang cinta. Menilai cinta juga bergantung kepada tahap kematangan dan pengalaman seseorang. Secara jujurnya saya jarang membincangkan soal cinta secara terbuka, kerana pada saya ianya suatu persoalan yang berat, sama beratnya dengan soalan matematik tambahan yang tahap kesukarannya boleh merosakkan neuron otak kanak-kanak. Pada saya cinta adalah tanggung jawab dan komitmen, cinta juga bukannya perkara mainan ataupun sebagai hobi bagi mengisi masa lapang, saya bukanlah jenis lelaki yang, hari ni berkenalan, esok kapel, lusa clash. Cinta pada saya juga bukanlah seperti cinta seorang kanak-kanak kepada gula-gula.

Cinta bukanlah suatu eksperimen ataupun percubaan berani mati, dimana asal saja mata berkenan, hati kata okey, terus sebat dan terjun ke alam percintaan. Mngkin pada mereka, dengan adanya cinta semata-mata, halangan serta dugaan yang mendatang dapat dipatahkan. Oh! indahnya, tapi pada saya tidak. Saya melihat jika kita ingin bercinta aspek masa depan harus dipertimbangkan seberat-beratnya, perancangan masa depan perlu ada. Bukan setakat ada, tapi niat serta semangat itu perlu ade. Jgn hanya hanyut melayan cinta sehingga lupa segalanya. Kadang-kadang saya tertawa kecil apabila mendengar ungkapan, cuba dulu, kalo xada jodoh nak buat mcmana.. secara jujurnya mau saja saya lempeng mereka-mereka yang biasa mengungkapkan kata-kata begitu. Mgkin pada mereka perpisahan itu perkara biasa, tapi pada saya tidak. sakitnya kalo dihuraikan secara serius mahupun sinikal mungkin memakan masa sehingga berhari-hari. Lagipun pembendaharaan kata saya dalam menghuraikan kesakitan akibat cinta belum lagi mencapai tahap yang memuaskan, secara mudahnya rasalah sendiri.

Sebelum meneruskan lagi elok saya nyalakan dulu sebatang rokok. Bukan pe, sekadar peneman, peneman saya bknlah teddy bear, bknla ungkapan indah tentang cinta-cinta, bukan juga sajak-sajak maupun puisi indah ttng cinta. peneman saya Cuma rokok dan juga idea-idea yg meliar ttg penulisan blog. Ya menulis kadang2 saya rasakan sebagai suatu yg menenangkan, sebelum saya terbabas jauh elok kita kembali kepada Cinta. Terpulang kepada anda untuk menilai tulisan saya ini, samaada ianya serius ataupun tidak, saya hanya menyuarakan pendapat saya tentang cinta. Saya akui kemanisan cinta itu sangat indah, sehingga kepada suatu tahap mengalah mimpi terindah di alam tido anda. Ya ini adalah benar, mereka yang sedang bercinta tidak perlukan mimpi, alam nyata sudah cukup indah. “dunia hanya milik kita berdua” tag line seorang member suatu ketika dulu, tatkala beliau sedang hangat bercinta, dan saya hanya senyum nipis.

Tapi, saya yakin dan percaya, Sesungguhnya, kejarlah cinta Allah. walaupun secara nyatanya saya juga agak kureng dalam hal2 berkaitan agama dan juga matematik namun, cinta kepada Allah pasti berbalas. Kemanisan dalam mencintai Allah dengan melakukan ibadat terutamanya pada malam-malam terakhir bulan ramadhan ini tidak dapat digambarkan. Cinta kepada manusia ada penghujungnya, kalo berjaya ke jinjang pelamin, di liang lahad terpisah juga. Namun cinta kepada allah. Akan kekal, kekal sehingga alam akhirat.

Pendapat anda mungkin berbeza, xsetuju?

Ade aku kesah?

4 comments:

chah~ said...

terbaik yeng!! hehehe.. nati gi rayo dumoh deh.

Hampasnyior said...

bereh chah!

wdj owner said...

cinta ibarat hampas yior.bila tgh high diperah sakan mengeluarkan santan yang berguna, tapi bila terlalu lama perah, airnye kering dibuang saja

Enol said...

pergh...ganah ayat demo li...penangan bakat kreatif sem lepah ko?hahaha...