Wednesday, October 13, 2010

cerita sebuah alasan

Saya tarik nafas dalam-dalam, dan cuba untuk bertenang walaupun jantung saya berdegup kencang macam keretapi bawah tanah.

Ceritanya begini.

Tepat pukul 6:00 pagi saya sudah bangun, bangun2 je trus saya buka tingkap, mandi, gosok gigi, cuci muka dan terus bersolat subuh. Memandangkan kelas adalah pada pukul 8:00 pagi makanya setelah selesai solat dan berzikir sedikit sebanyak saya terus bersiap2 dengan kemeja dan nota-nota pembelajaran.

7:20 pagi saya sudah berada di atas moto, saya send sekeping mesej selamat pagi kepada orang yang saya cintai, saya nyalakan rokok sebatang sementara menunggu enjin moto panas, penting panaskan enjin kenderaan ni, baik bagi enjin untuk jangka masa panjang orang kata. Walaupun saya sedar moto saya dh tahap barai.

7:30 pagi saya sudah hit the road, Fakulti pendidikan tak jauh pun dari kolej kediaman tempat saya menginap, paling bangang pun ambil masa dalam 15 minit.

Tapi dalam perjalanan…

Betul-betul dekat roundbout pintu masuk utama ke UPM, saya Nampak seekor raksaksa hijau, melihatkan kepada susuk tubuh raksaksa berkenaan tidak syak lagi ianya adalah seekor T-rex, badannya besar, gigi dan kukunya sangat tajam, buktinya bus UPM yang berada berdekatan robek di libas Trex berkenaan.

saya syak ianya mungkin terlepas dari kandang rahsia milik upm di bukit ekspo, bnda-bnda macamni ramai pelajar yang tak tahu. Kita kena ingat, UPM university penyelidikan, x mustahil upm dah capai tahap klon dinasour2 ni, jangan pulak kate ni agenda freemason.

Jadi sekarang, situasinya saya terkepit di celah2 keadaan yang mendebarkan, antara mahu ke kelas, atau terkorban dijirik (pijak) trex berkenaan…

Saya tengok 3,4 orang pak guard sudah cedera parah

3,4 orang tukang kebun bertempiaran lari sehingga tercirit-cirit

Pelajar-pelajar yang ade berdekatan seaakan menjerit ke-histeria-an, terutama pelajar perempuan.

Ada yang cuba jadi hero depan awek dengan membaling sejumlah batu ke arah dinasour berkenaan, tapi saya tengok kesudahannya amat tidak menarik sekali, awek kepada tukang lempar batu berkenaan sekarang dah single, meratapi pemergian kekasih, maklumlah, kaki tirex besar, lempar batu, balasannya tak lain x bukan pijakan yang maha zalim.

Kereta-kereta lecturer dan staff upm semuanya habis hancur, ada yang sampai melambung-lambung ntah kemana, t-rex ni bukan kisah samaaada kereta tu dah abih finance atau belum.…

(saya terus bercerita dengan muka serius)

Tapi saya nekad, saya sayang kan ilmu, saya pulas throttle moto saya sampai habis, jgn pandang enteng dengn kuasa moto saya, tahun lepas habis duit PTPTN saya guna untuk tukar bloc standard kepada block racing, jadi pick up 2 ade. Saya menyelit di celah kaki dinasour berkenaan, sempat juga raksaksa tu nk pijak saya, tapi mujur lah saya sempat mengelak.

Alhamdulillah saya selamat sampai ke kelas.

Dan sekarang 8:40 pagi, saya di depan Dr, bercerita kenapa saya lewat pagi ni, bkn saya reka alasan, tapi menyuarakan kebenaran

(gua cuba buat muka ceria)

…………………………………………………………………………………………….

Gua tgk muka lecturer dh lain, gua syak die tuduh gua menipu, muka macam x berapa nk percaya ngan cerite gua,tapi gua serius, gua cakap benda betul.. gua cakap apa yang gua NAMPAK..

You!!! Get out of my class!

Lecturer itu berkata dengan suara lantang.
Dengan muka down gua berjalan perlahan-lahan,
pulas tombol,
start moto,
balik bilik sambung tido.
Gua rasa alasan yang gua cipta ni dah kemas jalan ceritanya. Kenapa gagal jgk.
Cis.

6 comments:

sharmila said...

yengy giler!!

iamzulfadli said...

sungguh. kawe jupo doh seko aritu. raptor

Oda Willy said...

mungkin gaya penceritaan tak betul...haha

Unknown said...

mgkin lecturer 2 bengang sbb anda mengingatkan die pd kejadian yg dia alami di pg ari itu? mgkin dia pon hmpir2 jd mngse raksasa 2..ahaha

Fyna Li said...

okayyy~~~
kasian sama kamu.
sebab kene halau. =p

btw, tahniah sebab berjaya ,melepaskan diri. =))

Hanisah Safian said...

terselit pink di situ ye.

HAHAHAHAHHAHAHHA :D