Monday, October 18, 2010

Projek - Nyamuk asmara ep6

Aku hampiri nyamuk asmara yang kecewa dengan keengganan aku untuk terus tinggal di alam loba-loba (rujuk episode 5). Aku x byk cakap, aku srh alfonso ambik jus rimbunan awan, ambik yang berdekatan dengan jeti. Kat sana jus nya lebih menarik dan rasanya lebih unpredictable, last aku minum kat sana rasanya mcm Barbican perisa raspberry, bes jgk. Aku hanya diam, tapi bkn diam kosong, diam memujuk. Memujuk dengan reaksi muka dan mata, ku tenung nyamuk asmara sambil membuat mimik muka kesian. Nymk asmara tiba-tiba menangis teresak-esak…

Sepatah kata tiada terkeluar dari mulutku, pngawal istana bersekali dgn platypus putih dari tadi lagi asyik menyuruhku memujuk nyamuk asmara, dgn kata-kata. Namun, aku, aku selaku hero dlm cerita ini masih lagi enggan, bukan kerana ego. Tetapi aku juga sudah letih dgn nyamuk asmara. Mengada2.. aku tenung nyamuk asmara yang teresak esak menangis.. seluruh isatana gelisah bagai dilanda garuda airlines, masing-masing risaukan nyamuk asmara, aku tgk kupukupu berahi lansung tidak risau bahkan sedang asyik bermain dgn siramarama.

23mnt kemudian alfonso dtng, bergegas sehingga hampir tertumus di depan kami di balai penghadapan,

“ini airnya, jus rimbunan awan kawasan jeti”

kata alfonso termengah mengah..

“untuk apakah air ini”,

Tanya alfonso, dengan suara tersekat-sekat cuba mengmbil nafas

aku arahkan alfonso untuk pejam mata, aku pegang tangan alfonso, alfonso bereaksi semacam, aku bawanyanya ketepi tingkap lantas menendang belakang beliau. Beliau jatuh tertiarap didepan istana. Tidak mangapa, alfonso ada kebolehan untuk sembuh sendiri… mngkin..

Melihat kepada keganasan aku, nyamuk asmara terus berhenti menangis, secara lansung berhenti daripada merajuk. Jus rimbunan awan yang dibawa oleh alfonso tadi, aku nikmati bersama nyamuk asmara, org lain?? Ambil la sendiri.
Dan ketika itula aku bersuara

“Wahai nyamuk asmara, ku harap agar kau faham, bahawasanya aku sanggup lakukan apa saja untuk membantumu, tetapi untuk tinggal disini aku tidak sanggp. Jika aku disini jasadku di alam nyata akan kekal tidur untuk seberapa lama aku berada di sini. Aku tidak mahu susahkan sesiapa.”

Nyamuk asmara seakan memahami.

“Jika itu keputusan mu aku hormati.”

Nyamuk asmara senyum, aku senyum dan Kami bercumbuan.
Kucing-kucing kembali menyanyi, kehidupan berjalan normal.. tapi dengan misi yang berbeza, kata sepakat dicapai. Penyelesaian sudah ade. Aku tidak perlu tinggal di alam loba-loba. yang pasti sekrang, aku perlu mambntu nyamk asmara untuk menanam cinta ke dalam mimpi mana-mana insan semoga timbul rasa cinta disamping aku sendiri perlu untk mencari cinta sejati.

Alam loba-loba bakal kembali seperti dulu, getus hatiku sambil berjalan turun ke taman istana bersama nyamuk asmara.

“Kamu ok”

Tanyaku kepada alfonso yang semacam dalam kesakitan akibat jatuh tadi, sambil menyapu-nyapu pepasir dibibir serta di selah-celah ropol pada pakaiannya.

“Ok,tiada tulang yang patah, cume mungkin tengkorak ku retak, tapi siapa yg menolak ku tadi”

Tanya alfonso…

“Kupukupu berahi”

jawabku ringkas sambil memandang jauh ke langit loba-loba, tangan kananku memegang erat tangan nyamuk asmara.

Dan kupukupu berahi, aku syak sudah jatuh cinta dengan sirama-rama.

(bersambung)

2 comments:

Unknown said...

bilo nok habis nih? semakin mengarut jah aku baco.nyesal sungguh.rama-rama la, kupu-kupu la.buat pasal tokek belakang umoh mu laa pulok

yeng said...

saba la lie... aku ado 2thn setengah lagi kat upm ni, aku bajet malam aku konvo baru siri ni abih...