Friday, June 17, 2011

Stori Of Pari-Pari: Masih Ada Yang Percaya.

“Eh, awal balik arini?,” tanye Rosmoh

“Apesal pelik benar ko ni Jamilah?, ade masalah ke?. “

Tambah Rosmoh lagi apebila melihat gaya Jamilah yang semacam lesu, dan jawab x jawab je bile orang tanye. Selalunya Jamilah bile balik, mesti berperilaku agak kepoh.

“Ye masalah, orang dh semakin x percayakan pari2..”

Kate Jamilah sambil tongkat saktinya diletakkan di atas rak, menakala sayapnya di tanggalkan dan disangkut kemas di birai pintu.

“Ko pulak mcmmane Rosmoh? Rilek je aku tengok. Dah 2 mnggu ko x klua, amboiiiiii.... dah lupe ke ko tu pari2.. tugas memari mari manusia.” Kata Jamilah melaser.

“Aku bukan ape Jamilah, sayap aku ni ha, robak skit, aku malas nk hantar baiki.” Balas Rosmoh, jawapan yang sekadar alasan untuk melegakan hati sendiri.

Jamilah duduk berteleku mengadap Rosmoh.

“Aku rasa manusia sekarang sudah lupa jasa pari-pari, ko ingat x Razman, anak Cik Kioh? Dulu zaman die mude2 aku la yang tolong die cari bini kemain lawa tu, skrng ni, kemain sombong, anak die baca buku pasal pari-pari pun die nk marah-marah. Kalo ikut hati aku ni Rosmoh, memang aku buzz razman tu ngn tongkat sakti aku ni, bia die tahu aku sape.”

“Janganla macam tu Jamilah,” potongnye Rosmoh

“Kite ni ni pari2 hati mesti baik, x kisah la orang nak percaya ke tidak, itu hak mereka, yang penting tugas kite, kite buat,” kate Rosmoh lagi sambil meraba-raba tembakau rokok celah dinding.

“Emmm.. ye lah Rosmoh, x pela, aku nak mandi ni, jap lagi ni ha, aku nk tgk budak Kassim tu. Nampak macam teringin benar nak pakai moto, aku tgk die duk terkebil2 tengok moto kat kedai, manelah tau aku boleh tolong, sebab aku tengok budak ni ade potensi, selalu jugak aku tengok die begitu teruja menonton sinetron pari-pari.” Kate jamilah yang sudah siap berkemban nak mandi.

“Emmm... Jamilah, aku ingat aku nk balik kampung la esok.”

Jamilah yang baru saje nak mandi agak terkejut, hampir saje terjatuh berus gigi ditangan beliau,

“eh, selalunya ko bab balik kampong ni liat, kenapa tiba-tiba nak balik???”

“Entahla, aku rasa nak balik sangat, tapi kali ni aku nk balik lame skit, aku xtau berapa lama aku akan berada di kampong.”

Melihat kepada gaya Rosmoh menyedut asap rokok tu, Jamilah macam dah boleh mengagak bahawasanya Rosmoh sebenarnya sudah putus asa jadi pari-pari.

“Katekan saja Rosmoh. Kite ni bukan setahun dua kenal, masa first year kat akademi pari-pari lagi kite dah kacip, ko dh x nak jadi pari-pari lagi kan?”

Wajah Rosmoh tiba-tiba berubah, Rosmoh serba salah dengan pertanyaan Jamilah. Rosmoh sedut rokok gulung dalam2, cube mencari kekuatan untuk menjawab soalan Jamilah.

“Yeeee Milah........ Aku sebenarnya dah x nmpak masa depan kita Jamilah, jomla Jamilah, tnggalkan dunia ni. Meh ikut aku balik kampung.”

Mendengarkan jawapan Rosmoh, Jamilah lantas mendongak kepalanya keatas, di tangannya masih lagi tergenggam kemas berus gigi yang sudah robak sambil berkata.

”Tidak Rosmoh, aku akan terus berada disini dan, Aku akan terus menjadi pari-pari selagi ada yang percaya’

Rosmoh, sambil meniup seruling, terjelepuk di suatu sudut, memandang Jamilah yang sedang berkemban dan memegang berus gigi, dengan kuasa sakti kepari-parian mereka.....
lampu menjadi dim disaat Jamilah habis berkata-kata.........

2 comments:

maher lamm said...

oloh yeng...sedak molek crito demo....kawe aso demo buleh gi ke alam pari2 2 jgk...hahahaha

si para para said...

haha citer ni dh abis ke mcam mana..