Friday, September 3, 2010

Balik Raya The Adventure.

"Barang dh masuk bonet? "

"Dh,"

jwbku ringkas.. malas nk jawab lebih2… Pali tendang2 tayar kereta, check tekanan angin katanya.. aku diam, Roy dgn muka serius cek isi beg duit, berkira-kira duit tol, duit minyak dan duit sahur nnti. Ayie sibuk membebel tentang kasut rayanya yang lari satu saiz.. mcm kasut badut mcdonald katanya. Kitorang buat-buat x dengar. Malas nk layan, padan muke, sape suruh x test dulu masa beli?. Konfiden je ambik.

"Roy! Baca doa.."

sound Pali dengan muka tegas selaku drebar. Nasib baik kerete Pali alim, ade stiker doa menaiki kenderaan tertampal kemas diatas dashboard, itu pn terketar-ketar Roy membacanya, aku syak Roy blm mengenal huruf lagi, mgkin dia juga blm khatam quran. Tapi x mengapalah, kalo disuruhnya aku, konpem aku sebat dlm bahasa melayu. tp xpe yg penting ikhlas.

Kereta Iswara Pali menderu laju meninggalkan upm, rasa sayu juga, sayu kerana berjauhan dgn orang yang aku sedang cintai. Tapi nk buat cmner. Xkan nk beraya sorang2 kat kolej. kalo belajar kat oversea tu lain crite.Roy x abis2 ngan lawak bodoh dan juga idea bodoh. Cadangn untuk ponteng puasa memang tidak lekang dari bibir beliau. Rasa nk lempang2 mmg sentiasa ade. Jalan balik boleh dikatakan agak sibuk, musim raya la katakan. Balik kampong kami kire sebagai wajib ataupun dalam bahasa mudah, balik kampong ni, King Of Balik, tidak ade balik yang se excited dan semeriah balik kampung untuk beraya. mane tak nye, balik kampong jumpe mak, ayah, jumpe sanak saudara, jumpe awek2 kampung dan juga Jumpe tok penghulu yang entah bile akan turun takhta.

Masing-masing x byk cakap, cume Pali je kadang-kadang bercakap soal terowong masa dan teori bing bang, kami bertiga buat layan x layan je. Sekadar mengangguk dan meng-ia-kan aje.. main angin org kate. Masing-masing melayan perasaan. Perasaan bercampur baur. Masuk tahun ni, ini dah kali kedua kami bereempat balik bersama-sama, Roy dan Ayie org Terengganu,generasi penyu yang x berape nk menjadi, aku dan Pali geng2 red warrior. Imej red warrior mmg terserlah sebab kete Pali warna merah. Tapi kitorang x la fanatic sampai sanggup bakar stadium dan juga cabut-cabut kerusi. Stakat lempar botol mineral dan tending mascot pihak lawan itu rasanya normal.

Lagu raya nyanyian sudirman berkumandang dari corong tuas nset Ayie, nak harapkan kaset player Pali.. sound x berapa cntik, xpela.. student life, ade kete pun Alhamdulillah. Mata Roy aku tgk semacm, bergenangan dgn air.. bile ditanya katanya masuk habuk. Aku senyum, aku tahu sekeras-keras Roy hatinya bertaman orked, nmpk je ganas tp minat kepada haiwan comey seperti sugar glider dan platypus. Menurut Roy, dulu zaman sekolah menengah semasa berada di asrama beliau pernah x balik raya, nk tunjuk rebel katanya. Itu apa yang aku dgr, tp menurut suatu sumber yang boleh dipercayai, itu semua dusta, rebel ke tidak, raya adalah raya, sape x balik rumah, memang x stylo.

Topic perbincangan kami sepanjang perjalanan semuanya berkisar tentang perancangan masa depan, tentang perancangan selepas abis berijazah nanti, sambil sesekali dua diselangi dengan lawak bodoh dan juga carutan-carutan kasar, biasalah untuk mencarut, x mencarut rasa mcm kebas plak mulut. Sesekali juga kami bercakap tentang suasana raya dan erti raya pada diri masing-masing. Dulu masa kecik2 raya ingat duit je, skarang bile dh besar, sedikit sebnyk tahu apa itu pengertian raya.

Malam semakin pekat, Pali masih steady dalam aspek pemanduan. Walaupun matanya macam dh sedikit kemerah-merahan. Aku selaku drebar no 2 standby je, kalo2 Pali dah x larat, aku sambng.. aku sandarkan badan kebelakang, merenung kembali perjalanan hidup bersama kawan-kawan sepanjang berada di UPM ni, macam-macam perangai. Aku tersenyum sendiri.

Tiba-tiba…

Pali bersuara.....

"ada sesuatu yang x kena, Ayie! Stop lagu raya jap.. kalo boleh, sape2 yang ade mp3 ayat suci al quran dalam nset, sila pasang.."

aku mengetik-ngetik papan kekunci nset, mencari-cari kalo ade ayat2 suci. Tp sayang yang ade cume koleksi-koleksi lagu The strokes, Placebo dan juga sedikit lagu raya, Roy aku tgk dah berdebar.. cuba juga untuk mencari2 bacaan ayat suci, tapi aku yakin, kalo Roy, yang ade mungkin hanya koleksi pornografi yang lansung tidak membantu.

Mujurlah Ayie menjadi penyelamat, ye.. sebangang-bangang Ayie, dia sentiasa ada disaat memerlukan, bacaan ayat suci dipasang sekuat-kuatnya mengikut kapasiti nset Ayie yang aku kire dh sampai waktu untuk tukar.

Bulu-buluan kami meremang, masing2 tidak berani untuk berkata-kata walaupun sepatah.

"Hah! Aku nmpk!.. "

Roy bersuara... pang! !!! Satu tamparan hinggap ke muka Roy,

" bnda-bnda mcm ni jangan ditegur!.. teruskan berzikir.."

kata Pali dgn serius, Roy tunduk, muka down sambil mulut terkumat kamit…

Kereta kami tiba-tiba meragam, tersedak-sedak membawa ke bibir jalan, semua panic x tentu hala. Satu makhluk berbulu dan tinggi muncul entah dari mana, memandang tajam kearah kami. Mahu saja kami lari bertempiaran, tapi kalo lari macammane dgn kereta, x kan nk tinggal kereta macam 2 saje… tiba-tiba Pali bersuara,

"siapa kamu! Apa niat kamu,?"

Eh, berani semacam je Pali ni, setahu aku Pali tidak pernah bljar mane2 ilmu exorcist pn, ini bhya.!!

"Apa niat kamu!!!???"

Pali a.k.a zulfadli melaung, aku berkira-kira Pali dah hilang akal..

Makhluk berbulu itu yang aku syak sebgai hantu raya sudah bersedia dalam posisi untuk menyerang kami.

Aku hanya redha sambil membaca kembali mesej-mesej indah dari seseorang.

Tiba-tiba Roy membisikkan sesuatu ke telinga kami. Aku, Pali, Ayie, Roy tersenyum..

"Baiklah kawan-kawan,"

kata Pali bersemangat,

ambil posisi masing-masing…

Pali memasang kekuda membentuk huruf “L”

Ayie mengerekotkan badan membentuk “O”

Roy menngangkang sambil kepala dibawah bagi membentuk posisi huruf ‘V”

Dan aku, membentuk “E” sambil menyalakan sebatang rokok..

Baiklah,

Dari kiraan 3… Pali melaung...

3



2



1



SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN!

BERHATI-HATI DI JALAN RAYA!

INGATLAH ORANG YANG ANDA SEDANG SAYANGI!


Makhluk berbulu itu menggelupur kepanasan lalu lenyap menjadi debu. Aku menepuk-nepuk bahu rakan-rakan yang lain sambil mengucapkan tahniah. Air mata kami berjejeran. Kereta Pali kembali normal, dengan gembira kami terus menderu pulang ke kampong halaman..

7 comments:

MeGat said...

Selamat Hari Raya... moga slamat sampai malam nanti...

dnieAlias said...

ape kejadahnya buat l to the o to the v.e tepi jalan.haru betul laaa

slamat har raya hampas.:)

Ey3 said...

Jago2 yeng..balik male ni jupo sggh hantu rayo...mmg brayo nge hantu tgh jale la demo..hahaha..

wdj owner said...

wah yeng.love sajo lo nie.har har har

triss_lovely said...

syo xbrapo pehe la cito nih
aduih
pending2

miEmi zahari said...

hahahaa saspen btol...yeng ado gewe?? =)

lumpy2712 said...

bengong la crito aye nie...tpi sedap doh yeng....demo buleh wat novel doh staro nie...hahahaha,,tpi bab ngelah 2 bakpo ado l.o.v.e plok....jem doh gu lawe ambo....hahahaha