Tuesday, October 5, 2010

Illustrasi.

Gedegang!!

Pintu bilik ditutup kasar,lampu bilik di pasang, panel kelajuan kipas dipulas sehingga full speed, mendengus laju kearah laptop yang terletak di tengah-tengah meja, nset dicampak kasar ke tilam, mode silent. Jari jemari deras mengetik-ngetik papan kekunci. Satu persatu rasa benci, rasa dendam, rasa marah disalur melalui tulisan. Rokok yang katanya batang terakhir dinyalakan dan disedut rakus, ini yang terakhir, selalu terakhir, terakhir sudh disalah erti dgn permulaan, sentiasa lupa, rakusan sedutan nikotin bukan jawapan kepada kesesakan dada. Tingkap dibuka, deruan nyamuk di kaki dan telinga sekadar dipandang sepi, sudah kebal barangkali setelah sekian lama bergelumang dgn binatang kecil ini. Akal yg rasional cuba untuk menundukkan rasa hati yang sentiasa paranoia, yang sentiasa takut, sentiasa curiga, umpamanya seorang pahlawan silam yang sedang bertarung dgn seekor naga yg besar.

Malam semakin pekat, semakin kelam, guruh berdentum, kilat sabung menyabung, katil yg empuk dilihat semakin menggoda, badan sudah mula tewas, sentiasa tewas. Tapi minda masih lagi bertarung, Masih lagi segar walhal mata sudah merayu-rayu supaya dipejamkan saja. Luahan perasaan yang ditaip dengan arial saiz 11 ber- double spacing sudah berjela-jela pnjngnya. Ditulis dgn tatabahasa yang berterabur, dgn susunan kata yang lintang pukang, bukan untuk tontonan sesiapa, bukan juga untk dijadikan koleksi simpnan, tetapi sekadar tmpat untuk melepaskan segala rasa. Dan apabila sudah stabil, ianya akan terus didelete.

Meja yang berdebu itu bersih atas jasa tgn yg bergesel tatkala menongkat dagu, mouse yang berderai, bersepah di lantai juga atas jasa tangan yang menongkat dagu. Illustrasi-illustrasi kejam alam gelap mengetok-ngetok minda yang tidak stabil, menghasilkan pandngn dan perspektif negatif yang sepatutunya dijauhi. Ini salah, ini silap... jalan pulang perlu dicari segera agar tidak terus menerewang jauh kearah altenaltif yg dibenci dan tidak diredhai.

Jawapan sentiasa ada, sentiasa tersedia, namun hati mungkin bagai batu. Cukupla, langkah diatur, kepala pili dipulas, wudhuk diambil. Sejadah dibentang, solat didirikan, doa dipohon...

1 comment:

intaq said...

peleraian yang cukup tenang.......;)