Thursday, December 16, 2010

Lain kali ikat kemas2!

“Mak, roti ni dah abih tarikh?? Kenapa simpan lagi.. buang je la”

“Buang je la??, tapi yang ko duk bedal tu pe citer..”

“Sedap la pulak,”

balas aku sambil tersengih2 di suatu pagi yang tak berapa nk pagi.

Rasa mcm duduk di New York pun ade, bangun2 je trus hadap sarapan, nasib baik x terlanjur suruh mak bawa sarapan masuk bilik.. breakfast on the bed org puteh kate. Tapi aku yakin kalo perkara ini dipraktikkan nescaya blakang parangla jawabnya.

Mak berhempas pulas mengutip baju-bajuan kotor untuk dibasuh, ayah entah kemana. Mungkin sedang bercucuk tanam agaknya. Secara jujurnya aku agak khuatir dengan ayah, ayah main bedal je tanam sayur kat tanah lapang tepi rumah. Mengikut geran yang aku tengok, kawasan rumah kami tertakluk dalam batasan rumah yang kami duduk je, tanah sebelah ni bkn tanah kitorang, tp aku tengok ayah rilek je bercucuk tanam, sebagai anak yang prihatin aku agak risau, takut timbul konflik dengan org kampong, tapi aku yakin, kabel ayah kemas, maklumla same2 main pasir dengan ketua kampong dulu. Rakan sepermainan org kate.

Selesai sesi bersarapan bersama roti yang dah sampai tarikh luput aku bingkas bangun menghala ke laman rumah, ambik angin tghari org kate. Sambil membetulkan kain pelikat, dgn tuala tergantung kemas di bahu aku berdiri betul-betul mengadap jalan raya. Pandangan ku lontar jauh-jauh ke tengah sawah di seberang jalan, nyaman 2 boleh dirasa sehingga ke tulang rusuk belah kanan.kalau diikutkan calendar Gregory, masuk tahun 2011, sudah 16 tahun kiranya aku bermaustautin di sini, sepanjng 16 tahun ni, x banyak perubahan yang berlaku, Angin kampong masih lagi segar, syukurla. Nun di seberang jalan, terbentang sawah padi yang indah dengan burung swan rancak kesana kemari. Jalan raya semakin hari semakin sibuk. X macam dulu.

Tiba-tiba…

Braaammmmmm!!!!!..

Sebuah bas menderu laju….. double decker, sani express kalo x silap aku.

laju sungguh bas berkenaan…. Berlalu sambil menyapu dedaun kering di laman rumah gua, juga yang x sedapnye, turut sama menyapu kain pelikat yang gua pakai…terselak pelikat gua,dalam sekilas gua ternampak wajah2 sinis awek2 dalam bas berkenaan, senyum malu2 kearah gua, malu yang gua rasa membara sampai ke cuping telinga, gua lari-lari kiut ala gadis jepun masuk ke dalam rumah terus ke bilik mandi, gua ngadap cermin, jatuh setitik air mata, gua mandi2 kemudian duduk diam2 dalam rumah..Eee… malunya kata gua pada diri sendiri sambil mengigit-gigit bucu tuala…

gua syak anak pak bidin yang rumahnya seberang jalan ade ternampak kejadian tadi.. gua risau takut nanti di black mail.

Memang cis,

masa depan gua dah x menentu skrng!.….

4 comments:

Zie said...

hahaha..abes laaa...abes laaaa...haha

nur izyan nadiah azman@nina said...
This comment has been removed by the author.
wdj owner said...

awek2 dalam bas ketawa kecil bakpo? mesti sebab tengok tulang tue dop.hahha

bella said...

novel sgt