Tuesday, January 5, 2010

Azam Saya.



selamat tahun baru kepada semua....

Saya tengok calendar, 5hb januari 2010, saya tengk jam… pukul 3.40 pg, secara matematiknya sudah 5 hari kita ditahun baru… tiba-tiba saya sedih… sedih saya bukan kerana bilik saya banyak nymk mahupun kehabisan stok rokok, tetapi kerana saya lupa untuk memasang azam tahun baru… hati saya sebak…. Saya dah bazirkan 5 hari tahun masihi saya tanpa azam…. saya buka tingkap bilik… cuba untk melayan perasaan, tetapi tiba-tiba saya berasa takut.. saya teringatkan kisah-kisah seram yg sering kali diceritakan oleh kawan-kawan... saya tutup balik tngkp… saya termenung di depan laptop sambil mendengar lagu dendangan Ramli Sarip yang berjudul Basikal Tua…

selalunya sebelum 1 januari saya dah ada azam, maknanya pada hari Christmas saya sudah mempunyai senarai azam-azam yang bakal saya laksanakan pada tahun berikutnya…. Mungkin saya sudah terlewat untuk berbicara soal azam tahun baru… tetapi tidak mengapa, kerana saya percaya walaupun tahun ini saya lewat untuk berazam namun saya yakin menjelang Halloween taun depan azam saya sudah tercapai… pada saya untuk memastikan azam tercapai, kita hendaklah realistic, andai kata jika sekarang ni saya berzam untuk memiliki sebuah rumah mewah, itu semestinya la bangang, kerana pada tahap kewangan saya sekarang ini, jangankan rumah mewah, brek bus pun saya x mampu nak beli…

Azam-azam seperti berhenti merokok, mendapat CGPA 4.0 dan keatas, memiliki awek yang mantop, ada nset mahal, jadi stylo, berhenti tgk imej-imej dan video2 porno, berhenti mengutuk ketua kampong, bgn awal pagi dan sentiasa berbau wangi tidak lagi dlm senarai azam saya pada tahun ini.. buang masa saje, x pnh berjaya pun… macam hampeh!! .....

saya akan pastikan azam saya pada tahun ini tercapai, agar ianya tidak menjadi suatu tradisi yg sia-sia, ataupun sekadar manis dibibr saja, bak kata pepatah umpama menanam tebu di pinggir bibir…. Saya tidak mahu pada penghujung tahun nanti, apabila post mortem dijalankan, saya gagal lagi… malulah saya kepada diri saya nanti… saya sudah letih memberi alasan berhubung kegagalan saya kepada diri saya sendiri… diri saya sendiri pun sudah muak dengan alasan-alasan yg saya berikan…

akhir kata, semoga apa yang saya azamkan tahun ini menjadi kenyataan….

(azam ketua kampong gua tahun ni: bina homestay kat wakaf lichong!, cet, mcm gampang….!!!!)



6 comments:

Syaza said...

WES YENG....TLONG AK..KALI NIE AK SANGAT2 BUTUH TEMAN2..AK DAH TAK MAMPU TANGGUNG SORANG2...AK AFIQAH YG LEMAH RIGHT NOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

~piNkylixiOuz~ said...

nape azam mu taun nie?
semakin xtive di k0lej tersayangkah?
=p

yen matawang jepun said...

afiqah: rlek2... pe kes butuh membutuh ni, sabar2.... bw bertenng...

jaa: azam taun ni rahsia.... tak xtive sgt pun, tabur bakti je smbil blajar...

zanetti_be said...

wahh yen.tabur bakti tue.meh tabur bakti ngan sek aku.sek aku nak gi damansara pulok nie

intaq said...

haha..ak ckup thibur nga beginning of blog mu..naka la mat yeng..slmt mnjayakan azam lah mat yeng! hehe

buku kira kira said...

serius yang berazam tu tak guna
aku percaya