Tuesday, September 7, 2010

Akhir Ramadhan tahun 2020



Suatu hari di akhir ramadhan (2020)

Aku capai jaket yang sedia tergantung di tepi pintu, jaket yang diperbuat daripada bulu musang artik. Agak mahal harganya, tetapi nasibku agak baik kerana berjaya mendapatkan pada harga borong daripada seorang kawan, seorang kawan yang khabarnya sekarang berada di zarate, Argentina. Seorang kawan yang sentiasa serius. Pintu hadapan ku kuak lembut, perlahan-lahan menuruni tangga yang licin, kedengaran hilai tawa kanak-kanak bermain di halaman rumah.

“Sacha..”

“Amelia..”

“yes papa.”

“Semalam Sacha ngan Amelia ade janji smthing ngan papa kan.. semalam janji nk tolong ibu kat dapur.”

“Tapi papa...” jawab mereka dengan muka monyok.

“Tak de tapi2, semalamkan dah janji nk tolong ibu, ingat tak apa yang papa selalu pesan, lelembu berpegang pada tali, manusia berpegang pada janji. “

Kataku sambil mengukirkan senyuman kepada 2 orng puteri kami yang sememangnya banyak karenah, umur mereka yang baru sahaja menginjak 2 tahun setengah, tapi sudah fasih berbicara, sudah hafal sifir, sudah mahir menggunakan kalkulator saintifik dan juga menunjukkan prestasi cemerlang dalam mengaji al- quran.

“Papa janji, kamu tolong ibu, nnti ade masa papa tolong kamu buat snow man, ok?”

Janji- janji manis perlu ditabur, bisik hati kecil ku.

“Ok papa..”

Balas mereka serentak.

Sacha dan Amelia berlari ke dalam rumah mendapatkan ibu mereka, ibu mereka yakni orang yang aku sayangi hanya tersenyum sambil matanya memandang aku melalui tingkap yang separuh terbuka.. umpama sebuah gambar yang sudah sedia ter-frame.

Aku biarkan diriku membatu di tgh laman rumah sambil dihujani rintisan-rintisan salji, aku tersenyum puas melihat rumah yang kami beli hasil titik peluh sendiri. Di suatu sudut yang lain, terdapat 3 buah kereta mewah, dan juga sebiji moto, bukan moto mewah, tetapi moto yang dulunya aku pakai ketika berijazah di UPM dulu.

“Abang…….”

Lamunan ku terganggu

“ masuk la dulu, sebentar lagi ribut dsalji akan melanda… “

aku hanya tersenyum,

ribut salji akan melanda lagi, sejak kebelakangan ini ribut salji agak kerap berlaku, tapi itu sume sudah tidak menjadi perkara yang pelik lagi, Malaysia telah dilanda kejutan cuaca, menjadi sebuah Negara yang mempunyai 4 musim.. ketika awal2 dulu mmg sukar untuk kami sesuaikan diri, namun setelah sekian lama, berterawikh tatkala ribut salji pn sudah menjadi kebiasaan.

“Abang..”

“Ye..”

“Sayang ingt raya ni nk buat rendang entelope, kita mkn dgn ketupat, lagipun kakak abang dh janji nk bawak kueh samprit.”.

“Ooo.. daging entelope rendang dan ketupat, beserta kueh samprit adalah kombinasi yang sesuai,”

balasku ringkas..

“ Papa… raya tahun ni Amelia ingat nk baju raya kaler purple, sbb dalam saluran pendidikan kat astro, diorang ckp warna purple amat bagus dipakai ketika hari raya kerana mmpu menarik ion-ion positif”

Aku hanya tersenyum nipis.. budak-budak zaman sekarang lain benar pe`el perangainya, Aku dulu di usia sekecil ini, mngkin sekali sedang berbogel sambil berkejaran dgn itik-itk di keliling kampong.

“Sacha buat ape 2… “

“tgh buat prototype papa”

“dh la, tinggalkan dulu, nnti lepas terawikh sambung balik…Waktu berbuka dh dekat ni.. jom..”

Suatu petang yang damai, disebalik amaran ribut salji yang bakal melanda. aku mengangkat tangan memimpin bacaan doa untk berbuka..

tiada alas meja yang fancy-fancy, tiada dekorasi yang melampau-lampau, yang adalah hanyalah, sejambak bunga ros, Aku, Amelia, Sacha dan Orng Yang Aku Sedang Cintai, mengadap menu berbuka yang simple, sambil berbicara tentang hari esok… tentang hari raya di tahun 2020…

kehkehkeh..

5 comments:

wdj owner said...

orang yang aku cintai? aishhh.terselit sajo ciri-ciri merah jambu nih.ishh.hahahah

roki bosbin said...

demo lie... kehkehkeh.. prati benar..

dnieAlias said...

"jaket"

muehehe

harga borong ya...

roki bosbin said...

dnie: bukan jaket yang "2".. jaket lain ni... jaket musang artik..

miEmi zahari said...

fuyyoooo gnas la mu yeng... kuat glo ngoya.. kaloh aku..hahhaa