Saturday, February 5, 2011

si penanya cinta

Ok. Satu perkara yang babi tentang astro adalah ketika hujan.

Memang mustahil untuk melawan takdir dengan hujan dan angin kuat sebegini. Daripada mencarut x trentu pasal baik gua blah,gua bgn dari kerusi, tendang anak patung tanda rebel, capai kunci kereta ayah dan berjalan perlahan-lahan merapati dinding dapur mengelak tempias hujan menuju bangsal kereta.

Tiba-tiba bunyi derap kaki, pendek2 dan laju2 datang menghampiri gua yang baru saja nak masuk kedalam kete..

“Nak kemana?” Tanya sesusuk tubuh.

“Kedai jap” balas gua ringkas dan padat, menjawab segala persoalan

“Nak ikut”

“X boleh!”

“Nak tanye ni”

“Apa?” balas gua dengan nada lembut tapi keras.

“Apa itu cinta?”

Gua senyum

Senyum melebar…..

sudah lama gua xpikir soal cinta ni.. gua tunda dulu hasrat gua nak ke kedai, gua tarik kerusi mengadap si penanya cinta, gua seluk kocek amik lollipop. Gua dalam proses berhenti rokok, gua harap bnda bodoh ni menjadi, ade 2 lolipop, satu untuk gua, satu lagi gua bagi kat orang yang bertanya pasal cinta depan gua ni.. gua duduk rilek atas kerusi, menyandar sambil sedut lolipop perlahan-lahan, rasa perit menjalar ke dalam tekak. Memang gua kena berhenti dah isap rokok..

“Nak tahu pasal cinta yee….” Kata gua memperjelaskan balik apa yang diigini oleh si penanya cinta

Ok begini..

Gua memulakan bicara tentang cinta di dalam sebuah bangsal yang tidak berdinding hanya berbumbung, si penanya cinta duduk mengadap sambil menghisap rakus lollipop.

Cinta ini secara mudahnya umpama eskrim paddle pop dikala panas terik, air tea o ais limau dikala cuaca menyengat, juadah berbuka di kala bulan puasa dan sebatang dunhill di saat terkacip 3 hari x isap rokok.

“Oooo.. macam tu ke cinta?” balas si penanya cinta semacam x percaya dengan apa yang didengarnya.

“Ye macam tu la cinta, definisi sebenar sebuah cinta..” kata gua dengan bersungguh2. Gua soal cinta memng serius.

“Tapi mak cakap lain” si penanya cinta cube nak betah….

“Ahhh… zaman mak kamu lain…..” gua cuba mempertahankan hujah, kalo masih lagi disanggah, mmg gua angkat penumbuk.

“Tapi……” si penanya cinta masih lagi nk memanjangkan perdebatan.

“Wekkk! Kamu duduk la sini, ayah teh nk gi kedai… “

Balas gua kepada anak sedara gua yang tahun ni baru masuk darjah 4, Alhamdulillah die dapat masuk kelas depan tahun ni, tapi gua syak die dpt masuk kelas pandai pn sebab main kabel, kakak gua mengajar kat sekolah 2... budak-budak, kecik dah diajar main kabel… ishh..

Anyway,

Gua kesiankan budak2 zaman sekarang, dah xde dah zaman main2 pasir, main kawen2 main masak2 pakai api real, bergelumang dengan tanah, selut dan mcm2 lagi. Sekarang budak2 sibuk dengn tv, games ntah pape dan mcm2 lagi la, mane pergi kemahiran personal diorang?.. xpe la, nnti kalo gua dapat anak, kecik2 lagi gua nak ajak main selut belakang rumah kat kg gua.

Peace.

3 comments:

wunny said...

wahh! kecik-kecik da tanye pasal cinta? advance. T___T

chittysarah said...

budak budak da level tinggi
citer cinta nia aku tau mase umur darjah 6 kot=.='

haaha
lambat aku nie

si para para said...

budak budak sekarang dah tak macam dulu...kecik kecik dah tanya soalan tingkatan 5...

aku masa tu tengah main longkang lagi..