Wednesday, March 9, 2011

saya tulis ni untuk dia.

Saya tulis ni untuk dia.

Bila saya tak tahu macamana nak buat ayat bagi menggambarkan sesuatu, saya akan cuba untuk lukis, tapi sayang, lukisan yang saya buat selalu hodoh dan langsung tidak menggambarkan apa yang saya nak. Saya akan duduk termenung, memerhati keadaaan sekeliling, samada pandangan ini membatu melihat bilik yang kaku, ataupun digagahi untuk duduk di bangku dan melihat alam yang sudah tua melalui celah tinggap yang langsirnya langsung tidak berseni.

Kemudian saya akan tersenyum, tersenyum gembira melalui celahan tingkap kerana saya melihat sesuatu yang boleh menggambarkan apa yang saya nak dan apa yang saya rasa.

Dan semalam, ditemani cahaya bulan dan bintang, saya lihat bunga ros yang cantik, terselit di celah2 pohon kedondong.

Tepat sekali apa yang saya nak dan saya rasa,

ia menyimbolkan si sia.

2 comments:

Unknown said...

Salam,

Yang mana satu jadi simbol 'dia'?
Bulan ka? Buah kedondong ka? Ros ka?

Kalau tanya suami saya waktu siang sure dia kata Buah Kedondong...
Kalau malam kompom bulan...

Sebab saya punya wajah masam macam buah kedondong dimuka bulat macam bulan.

Mrs. Azie said...

frst time bce...
terus mnusuk ke hati
wlaupun sy tahu catatan ni bukn u sy..
tp tersentuh dek kehalusan kata-kata puitis ini..
:)
huhu