Friday, January 21, 2011

cerita 2 taun lepas.

Semalam gua mimpi, gua mimpi kucing yang gua bunuh secara x sengaja 2 tahun lepas datang cakar labu betis gua… gigit urat keting… gua panik lalu terjaga dari tido… tiba-tiba gua teringat satu kisah…..

2 tahun lalu….

Hidup gua agak terumbang ambing, result diploma gua cukup2 makan, nak kerja tak tahu kemana nk dituju. Jadi gua hanya duduk mencatur nasib depan tv di rumah, penat tengok tv gua cari nasik kat dapur. Tunggu UPU memang seksa, gua mmg dah xde backup plan, gagal UPU memang gua gi beli pisau toreh dan menceburkan diri dalam dunia penorehan.

Xsemena-mena pada petang tu gua rasa nak buat cabinet, tujuan gua buat cabinet sebab nk tunjukkan bahawasanya gua ini insan berguna. berproduktiviti, nk buktikan pada ayah, gua ni ade kemahiran, ade wawasan, nnti bler cabinet ni da siap, bolehla ayah amik buat tempat simpn sepana dan alatan pertukangan yang lain.

Bahagian gergaji-gergaji gua x de masalah, semua settle, terima kasih kepada cikgu kemahiran hidup gua dulu. Namun begitu, bila tiba bahagian untuk tukul menukul semacm ade mslh, gua cek tukul tgk kpla dh longgar, tp gua buat bodoh, sedang asyik gua mengetuk paku, tiba-tiba hasil daripada satu hayunan yang kuat, terpelanting kepala tukuk berkenaan lantas hinggap ke kepala kucing, kucing hitam tompok putih, kucing kesayangan ayah, manala gua nak tau bnda ni akan terjadi.

Kucing berkenaan menggelupur kesakitan, gua kire mmg ngeri.. eeeiii…

Gua panik, kalo nk dibandingkan secara teori, mmg la ayah gua sayangkan gua berbanding kucing berkenaan, tp praktikalnya, kucing tersebut selalu dipeluk2 dan dicium2. … mknn diatur ikut jadual, kalo miss skali, confirm ayah seakan-akan mngamuk.

Ok, waktu tu serius gua panik. Ade 4 pilihan dalam kepala hotak gua

1) Lari dari rumah, tulis nota ckp cari kerja kat singapura
2) Bercerita benar
3) Bunuh diri
4) Diamkan diri, buat bodoh buat x tahu, jangan mengaku…

Setelah gua bertungkus lumus buat timbang tara antara keempat-empat pilihan, gua choose yang ke 4, sebab yang lain gua rasa mcm menghala ke arah jalan bertemakan liang lahad.

Gua rilek jap, gua tgk kucing tu dah berhenti menggelupur… gua deras2 ambil cangkul dan tanam kucing berkenaan dalam semak… lepas tanam kucing berkenaan, gua tanam pohon-pohon kecil nk kaver. Lpas tanam gua masuk dapur bukak tudung saji makan nasik, nak bagi nmpak natural.

Preh.. prehhh..

Gua mmg kenal bnyi tapak kaki ni, ni tapak kaki ayah gua, gua dh berpeluh, makin dkat bnyi tapak kaki, makin deras gua suap nasi. mak gua xsyak pape, ralit basuh baju.

Ayah gua dah balik dari surau, mngikut rutin yg biasa, lpas balik masjid beliau akan peluk kucing.

“Meow.. meowww.. meowww…” Ayah panggil kucing,

15 minit xde respon, muka ayah dah lain,

“Ade nmpk kucing x?” tanye ayah, semacam dh x keruan.

“Ooo.. kucing hitam yang ayah selalu pluk ke?”

“Ye la, kucing mane lagi!”

“Xtau la ayah, tadi ade je nmpk duk main2 kat tepi jalan, mgkin kucing 2 dah……………. Sbb tadi ade bnyi lori brek”

Ayah dah boleh agak apa yang gua cuba sampaikan, ayah tunduk sugul… maafkan anakanda.. hehehe…

Semenjak dari hari itu, 2 3 ari jugk gua tgk ayah asyk duk mundar mandir tepi semak seberang jalan. Katanya, kalo dilanggar lori, mana bangkainya?… ayah gua planning nk buat proper funeral. Gua diam membisu, x nak ckp lebih2, nntikan salah kata disusun, terbongkar kisah sebenar.

Projek kabinet gua hold sampai skrng…

Itu 2 tahun yg lalu.

rasa bersalah terus menghambat gua sampai skrang, Gua planning esok pagi gua nk call ayah… nak crite hal yang sebenar. Gua harap ayah ampunkan gua.

19 comments:

Zie said...

errmmmm...

sedihnyaaaaa....

kucing tompok kita baru kena langgar 12 hari lepas..kucing kesayangan...


;(

linda dimin said...

ish2...kesian kucing tuh..tp awak x sengajakan..hehe!

Pirate said...

perghhhhhh sadis siot....

idAti mALek said...

kesian kucing tuu,,,...ksian ayah ko jugak..

ko nii laa.....adoiyai

Cikbelog said...

haha baik beterus terang je ngan ayah. takkan lah ayah nak marah anak gara-gara kucing yang dah tiba ajalnya. :D

zuhanismohamed said...

habis lah..kucing tu jadi hantu tiap2 malam akan menghantui tidur awk..ha ha :p

kulop ludin said...

peh, serba salah....
tguu le raya nanti..
sambil salam kasi efek ayor mata..
baru cete... iskh... leh tahan gak siyes nie!! kikiki!

miszATIN said...

pehh kesian seyh kuceng tuh..
hihi

Cik NuRuN said...

cta awk lby krg cam sy lahh . haha !

iamzulfadli said...

kahkahkahkahkahkahkah

http://www.sisiberbeza.com/

suFiah Y said...

...suppose brtau dat time jugk bro...lau kne marh time tuh....mesti skank dh tidO lena.... =P. pe2 pOng...chaiyOk 2x!...semOga brjye bertau pd ayah awak....(^_^)

Wahidah said...

nanti bgtahu eik ape respon ayah anda lepas terus terang k

MERAH said...

huuii sedih2.
tape2 btaw yg benar insyaAllah phmnye ayah ko tu.huk3

Johari Hamzah said...

wah.. bro? ko dh kol ke ayah ko? dia marah tak???

eita said...

tak baiknya......sian ayah awak..mesti sunyi kan.....

si para para said...

hehe cerita ni kelaka + sedih + tragis + best...

ms.Eye said...

hye bro,
pe cite cabinet? dah bg tau ayah bro ke sal kucing die tu? pe respond?

freeman said...

kesian kuching tuu
mati syahid kot he he

fifianggun said...

nk bgtahu saya mgalirkan airmata tika baca ini...