Saturday, January 22, 2011

perihal ayah.

Semenjak dua menjak ni saya terkenangkan ayah……

Ayah saya adalah merupakan pesara. Ayah penyokong kuat kerajaan, pagi hari baca berita harian, baca utusan, malam hari ayah tonton berita RTM1, saya rasa kalo ayah baca tukar tiub, maunye die mengamuk satu kampug. Ayah sokong kerajaan bukan ape, katanya demi masa depan anak2. Beliau selalu nasihatkan saya jangan turun ke jalan, sokongla kerajaan selalu…. Bla bla bla bla… saya telan kata-kata ayah tanpa sedikit bangkangan…..

Ayah saya bekeng orgnye, mengikut kata mak, zaman muda dulu ayah garang sgt, pernah satu kejadian ayah nak makan nenas, tp mk lmbat kupas sbb sibuk dengan abang dan kakak yang masih kecil. Ayah ambik nenas tersebut dah campak keluar, bersepai nenas berkenaan. Mak menangis teresak-esak bersama abng dan kakak. Tapi selepas keadaan reda, ayah keluar bli lagi satu.

Namun sebekeng-bekeng dan seganas ayah, saya respek kerana ayah tak pernah pun hinggapkan tangan beliau ke tubuh badan mak. Ayah sayang mak, itu saya jamin, kalo x mesti dah lama ayah kawen lagi satu. Tp bab karate kerusi, karate meja itu perkara biasa bagi ayah…. Tapi itu dulu.

ayah pentingkan disiplin, ayah pentingkan pendidikan anak-anak…. Ayah memerintah keluarga stail dictator, apa yang ayah kate kami kena ikut kami kena buat…..
tp itu juga dulu, skrang ayah sudah dimamah usia, teguran beliau tidak lagi selantang dulu, beliau lebih cenderung untuk berdiam diri, ayah sekarang byk habiskan masa di masjid…… tiap kali tiba waktu solat, ayah akan bawa mak ke masjid naik moto Honda c70 yang setahu saya dibeli sama tahun dengan kelahiran saya…. Ayah tenang meniti hari..

“anak-anak semua da besar, pandai la diorang atur hidup masing2”, kata ayah kepada mak pada suatu petang, dekat2 nak maghrib.

Itulah ayah, walau mcmmane pn saya kira ayah telah berkaya memainkan peranan sbgai ketua keluarga, rasa x puas hati 2 memang la ade, sape x pnh rebel terhadap ibu bapa saya anggap sebagai bangang.. x pn robot.

Tapi pada saya……

Saya xnk anak saya nnti takutkan saya sebagaimana saya takut kepada ayah……

Dulu saya takutkan ayah, ya saya benci ayah, tapi sejajar dengan kematangan usia, daripada rasa takut semata-mata timbul rasa hormat terhadap ayah. Byk bnda yg saya x setuju dgn ayah dulu, tp skrng sya dh nmpak rasional disebaliknya. Xlain bagi seorang ayah, hanya mahukan yang terbaik untk anak2.

Teringat saya satu kisah….

Ayah pernah bawa saya dan abang ke taman permainan, satu ketika dulu, saya sendiri pun x ingat bile, saya rasa sgt seronok dapat main papan gelungsur, punggung saya calar sebab bergesel dengan papan kelongsor yang x di servis. Memang pedih, tapi saya diamkan shj sbb saya xnak ayah risau dan buat keputusan untuk pulang saja kerumah pada petang itu.. disebalik kepedihan punggung, saya bahagia.

Kenangan bersama ayah walaupun x banyak yang saya ingat, namun ianya sangat bermakna..

Selamat hari lahir ayah, rasanya bukan hari ni, entah bler pn saya xtau.

Selamat hari bapa ayah, saya juga lupa bler tarikh hari bapa.

Walau apapun…..

Hanya satu yang saya pinta kepada tuhan, saya berharap agar saya dapat berbual secara man to man dengan ayah, sblm ayah pergi untuk selamanya………..

21 comments:

Zie said...

ayh kita pun bekeng juga..

tp kita tetap syg ayh kita..

si para para said...

ayah tetap ayah..
err dah tel ayah belum pasal kucheng tu..

.::: Princess MOMOY :::. said...

urm..terharu momoy baca

Mereka ini sangat GOJES !
Peristiwa itu masih menhantui diriku...
Nak Lagi Pendrive MURAH ?

dnieAlias said...

:)
kredit handphone tu biar habis kat ayah skali, jagan habis kat awek je bro.

SHIMI said...

Ayah, ibu dan keluarga
mereka adalah nimat terbaik kepada kita selagi belum menutup mata

x i l a said...

huk2..sedih2...ayah ku pon sebegitu rupe,,,
wlau grg sekali die dlm hati die terlampaui sygkan anak2.....
skrg ayh jauh....
tp...tsk tsk...
sy syg ayh sy.......

AIMAN said...

saya sayang ayah! :P

Idalara said...

abah akak pun garang juga ms muda2 dulu..akak tahu apa sebabnya..sebab ms tu anak2 kecik2 lagi abah keje kampung..bila balik penat...tu yg jadi garang..tp sekarang abah akak sama mcm ayah kamu..banyak beramal di rumah atau masjid.mudah2an ayah kamu dan abah akak diberkati dan dirahmati hidup mereka di dunia dan akhirat.

nur aisya humaira said...

sme laa,ayh sye lgi bekeng...:)
dgr suare pn da takut..tpi itu dulu,skang kami adk beradik blh bergurau senda...Ade sebb ayah buat macm tu,die nk pastikan ank2 berilmu & berjaya...paling ayh sye bekeng,time mengaji laa...kami adk beradk klu mengaji tk nangis memang tk sah...kenangan waktu kecik...:)

SyafiqRidhwan said...

ayah sangat bermakna :)

da[Y]un said...

awak buat sy tetiba je rindu dgn abah..entri yg berkesan di hati.huhu

freeman said...

hormat ler ayah kita semua... bahagiakan mereka selagi ada kesempatan

cik emymilia said...

ayah CE pun bekeng...tapi CE sayang ayah sangat2...:))

zikeryhassan said...

perangai ayah kau lebih kurang macam abah aku je.

suhaila said...

ayah saya pon bekeng macam ayah awak..tapi dah tua ni dah kurang..saya pon harap dapat cakap ngan ayah saya like father n daughter..tapi ntahhla..

Lee Shauran said...

sedih. tanya lah mak bila bday ayah.

Nurul Aziz said...

ishkk..sedih nya..ayah pun garang jgk..

Hampasnyior said...

zie: bagusla, bekeng sbb sayang.

si para2: blom col,bler gua pikir balik, x elok buat ayah sedih.hehe

momoy: tahniah, tandanya anda normal.

dnie: hehehe, awek blakang cerita

shimi: gua setuju!

xila: seorang ayah kalo x syngkn anak x true!

aiman: kalo sayang ayah jgn degil!

idalara: amin....

NAH: garang bersebab xpe, semua demi anak2

syafiq: lebih bermakna dr awek, betul x? kehkeh

Y:kalo rindu. bertindak!

freeman: yes bro!

cik emy: sayang ayah satu kewajipan.

zikery hassan: orag dulu2 prangai se-pattern kot.

suhaila: insyaallah

Lee shau: nnt nk tgk no ic ayah.

nurul: sedih adalah normal

eita said...

walau bekeng macamana pun dia tetap ayah kan....berbual lah sebelum terlambat....
saya dah rasa kepedihan tu...
sekarang ayah saya pun memang dah takde.....

ibuintan said...

mulakan cepat, jangan tangguh lagi... jangan menyesal kemudian hari

berbuallah dari hati kehati, dengan penuh kasih sayang

ASaDa RyutaRo said...

hahahaha.. calar di punggung yer. ;P

ayah aku pun dictator jugak. penyokong kuat kerajaan sampai sekarang. ko keluarkan fakta bangkang kerajaan, hujung kuku je dia patahkan. hahaha..